@ #29 Eddie
Så blev det færdigt ;-)
Jeg forholder mig til det, som jeg læser efterhånden, som jeg læser det. Derefter redigere jeg og sorterer, hvad jeg vil poste som indlæg.
I din tekst her læser jeg et forløb, hvor slutningen fremstår som en modsigelse af begyndelsen.
Derfor har jeg valgt at tage det hele med, således at du selv kan se efter om der er belæg for den vurdering.
Hvorfor tror du på noget, der ikke er baseret på facts?
Generelt forholder jeg mig IKKE til viden, facts, verden, virkeligheden, sandhed eller noget andet objektivt i mødet med andre mennesker.
Jeg forholder mig til det, som mennesker er kommet til at tro på og især hvorfor det tror på netop dette frem for noget andet. Fx det modsatte.
Jeg ønsker for mig selv, at det, som jeg tror på bygger på flest muligt sande betragtninger.
Færrest muligt ukendte falske betragtninger.
Og ingen kendte falske betragtninger.
Men jeg er åben for at andre er bevæget af noget andet mht. deres det de tror på.
"Jeg ved ikke lige hvad du mener her?"
At man bliver blind for sine egne privilegier.
"Jeg FØLER mig ikke som nutidens slaveejer"
OK
Har du nogle rettigheder?
Er der mennesker, der med våben håndhæver dine rettigheder?
Er der mennesker, som lider under tilsvarende våben, der på tilsvarende vis bliver brugt til at håndhæve de fås privilegier, luksus og komfort?
Det er helt i orden, at vi ikke kalder det slaveejer.
Det er alene en tilsvarende situation.
Nogle fås komfort på mange andre bekostning.
"hvorfor jeg BURDE føle sådan"
Læs det ikke som en dom.
Jeg vil blot pege på empatien for de millioner af mennesker, der betaler prisen for komforten.
"Det var en situation jeg nævnte hvor JEG siger 'Fuck volden!"
Nemlig- Dit privilegie, at du kan sige det. De oven for omtale våben peger ikke på dig. De pege på andre, her under mig.
Så vi kan vælge, at sige fuck volden og dø.
Vore valgmuligheder er lidt forskellige.
"ikke at jeg talte for alle mennesker på jorden hverken før eller efter mit eget liv"
Det er jeg helt med på.
Det gør jeg.
Det mennesker, der fylder mest i mit liv og det menneske, som jeg 'identificerer' mig med
Er det menneske, der, med min 'målestok', har det vært lige nu.
"medmindre du forveksler vold med følelsen vrede"
Det gør jeg ikke. Vreden er psykisk, volden er fysisk i min forståelse.
"nu kommer jeg også fra et voldeligt miljø"
Og her peger du selv på svaret.
At vi ikke er isoleret fra vores opvækst.
Men alligevel vender du vreden mod individet, frem for at vende den imod individets opvækst.
"Jeg TROR ikke politiet decideret truer med fysisk vold nu til dags"
Hvad skulle, der til for at ændre din tror mht. dette?
Du må se en form for grænse, hvor under, det ikke tæller som vold.
Hvor meget tvang, skal der til, før du ser det som vold?
Skal man have magt, for at kunne påtvinge et andet menneske noget?
Hvordan er magt håndhævet uden vold?
Er det den der med: "Det er ikke vold. Det er straf"?
Hvad forstå du ved vold?
"hvis du mener psykisk vold"
Det gør jeg ikke. Jeg tror slet ikke på narrativet om psykisk vold.
"Men det kan da godt være hun gør det frivilligt"
Kan det?
Ville du frivilligt vælge, at være spæret inde frem for ikke at være det?
Lad nu være med at tillægge andre mennesker noget alene begrundet i hvad der vil være komfortabelt for dig at tænke om en bestemt.
Lad os da se på det generelt.
Lader mennesker sig frivilligt indespærrer eller følger de med for at undgår det, der var værre?
Hvad ved jeg? Jeg er som sagt lidt ligeglad"
Netop! Det privilegie igen.
D behøver ikke bekymre dig om, hvordan andre har det.
De er jeg bare slaver. Eller jeg mente: De er jo selv uden om det.
Lige som du er i den gode situation, fordi DU har fortjent det. Eller?
Her ligger jeg ord i din mund. Det er jeg med på. Tag det ikke personligt. Det er det system, som vi lever i.
Jeg gør det for at tydeliggøre det, som jeg ser.
"Du har helt ret. Jeg accepterer (af og til) vold"
Lige som slaveejerne.
"når den kommer forklædt som loven"
Og hvordan gør den det?
Er det så ikke også det, der rammer kvinder, der bliver voldtage i områder, hvor man praktisere islam?
Det kunne jo bare være gået sammen med mænd, der beskytter dem, som det er foreskrevet i sharia.
"'lov' er jo egentlig bare et andet ord for 'vold'"
Der er og var love for slaveri.
Du skriver her at du acceptere love. Altså må du også acceptere vold ubetinget.
Lad mig opsummere, hvad jeg læser, så jeg ikke kommer til at misrepræsentere det du skriver:
Det er altså alene et spørgsmål om, hvad nogle mennesker med våben og gennem trusler om vold påstår som lov.
Er det helt skævt?
Ved du noget om argumentation?
Fx fejl argumenter?
Så som cirkelargumentation?
"Jeg skrev 'en eller anden', ikke han"
Men han blev jo ramt af vold.
Så, hvad taler vi om?
Er der flere slags vold?
Det er vist definitionen, der ikke er på plads.
"Hvorfor spørger du MIG om det?"
For at få et bilede af din forståelse fra flere vinkler.
"mon ikke våbnene er rettet mod stort set alle?"
Det er godt nok for mig.
Så besværlig er jeg slet ikke.
Det er dine tanker, der tæller her i dialogen. Ikke, hvad jeg kan læse mig til andre steder. Var det det, ville det være absurd at spilde din tid, ved at spørger dig.
Alle: Det er også mig.
Det må også være dig.
"hvis vi taler om loven som vold"
Det er ikke tydeligt for mig at læse mig til, hvordan du skelner.
Måske jeg bliver klogere, når jeg læser dine svar på de spørgsmål, som jeg allerede har formuleret.
"må du lige uddybe din mening"
At vold er: Forsætteligt påført fysisk smerte eller skade med det formål at foringen 'målets' livskvalitet.
"Det er alle mennesker vel?"
Som svar på dette som et spørgemål: "Nej. Det er ingen".
Mennesker ER ikke mål. Mennesker bliver valgt som mål af andre mennesker.
"Lige som alle vel kan blive voldsmænd (eller -kvinder) under de 'rigtige' omstændigheder"
Præcis.
Og understreger dette ikke min undre over, at du vender vreden imod et mennesker frem for omstændighederne?
"inden du spørger om hvad 'de rigtige omstændigheder"
Det gør jeg ikke. For det ved jeg rigtigt meget om allerede.
Så når jeg alligevel spørger, er det for at kende DINE tanker.
Selvforsvar eller for at beskytte andre:
Hvem er dommeren, der afgøre hvilken vold, der er angreb og hvad der er angreb?
Var det forsvare da slaveejerne kæmpede i mod angrebet op deres privilegier?
Beklager. Den, der 'forsvarede' sig er typisk den, der havde de største våben.
Det er 'vinderren' der afgøre, hvad der var forsvar.
Gør det nogen forskel om gazellen forsvarer sig mod løven eller ej?
"Vold er vold uanset hvem der gør det"
Præcis og helt enig.
At en kalder sig 'lov' gør ingen forskel.
Men hov! Er det ikke en selvmodsigelse?
Udred venligst det, der set her fra, hvor jeg læser fra ligner en kognitiv dissonans.
"Hvad der skal ske med 'de mennesker', kan jeg ikke svare på"
Jo det kan du.
Du skriver selv, at du skriver ud fra det du tror på.
Ingen andre kan læse dine tanker.
Var jeg interesseret i andres tanker havde jeg ikke spurgt dig.
Så: I den verden, som lige akkurat ikke er perfekt, fordi den indebære disse mennesker, og der ud over ellers er perfekt.
Hvad mener du så, at der skal ske?
"jeg alligevel nødig ser dem fængslet eller dømt til døden"
Peger du på et 'dem vs os' eller hvor er vi på ej hen her?
"kan jeg ikke svare på det"
Det har du lige gjort. Det giver vel ikke mening at sige, at du ønsker noget for andre, som du ikke ønsker for andre?
Så det må være dit svar.
"men til gengæld tit har gjort sig skyldig i psykisk vold"
Har de?
Eller var de blot selv ofre for en opvækst, der agerer, som ofre agerer for en opvækst?
"Selv TROR jeg ikke jeg er slem til psykisk vold"
Den vil jeg lade ligge ;-)
"men har til gengæld været ret tæt på at lange en gut en på hovedet fordi han skubbede til mig midt i et temmelig ophedet skænderi"
Hvad holdte dig tilbage?
"Og det er jo ikke selve volden man ikke taler efter munden"
Jo fordi du frikender volden og rettet din vrede imod individet.
Vold ER pr definition: imod individet.
Så jeg kan ikke læse andet end, at du går voldens ærende.
Du gør individet til mål.
"Så ville verden være et bedre sted"
Ville mennesker være bedre (mindre voldelige) mennesker, hvis de ikke kom fra voldelige miljøer?
"men jeg prøver så vidt muligt kun at være i selskab med en enkelt person ad gangen"
Men hvorfor gør du det?
Er det ikke, at agere på den potentielle mulighed for vold?
Er det ikke, at tale volden efter munden?
Hvis ikke. Hvordan ser det så ud, når mennesker taler volden efter munden?
Du må se en skelnen som jeg overser.
"der bliver begået vold hvert eneste sekund"
Er der mennesker, der lider under denne vold?
"det er jo ikke selve volden jeg ikke taler efter munden"
Hvor jeg peger på, at det netop er det VI gør.
Vi gøre det for at undgå fornedrelsen, smerten og skaderne.
"men personen BAG volden"
Som du selv skriver. Der er ikke kun en person bag volden. Der et også en voldelig opvækst bag personen.
Det er den vold, som vi taler efter munden. Det er den vold jeg peger på.
Fordi volden bliver valgt, som en mulighed om ikke af det ene menneske, så den næste. Det bliver meningsløst at tale om at tale ET mennesker efter munden når det i realiteten er alle. I hver fald alle dem, der har støre voldspotentiale end en selv.
Da jeg meget aktivt har valgt et lægger mit voldspotentiale væk. Har alle mere voldspotentiale end jeg.
"Og når jeg siger at volden 'derfor ikke finder sted', er det den vold der KUNNE være sket"
Men den sker jo. Den rammer bare ikke netop dig, i netop dette øjeblik.
Fordi du rettet ind for at undgå den. Du agere på den,
Du vælger din adfærd efter volden.
Var de ingen vold kunne du vælge en anden adfærd. Selv om der er andre mennesker.
Det er ikke mennesker du (vi) taler efter munden. Men volden.
Er det ikke udtryk for et noget usundt snæversyn (Tag det ikke personligt, Det er situationen som jeg peger på) at pege på individet frem for det, der bevæger individet til at vælge vold?
"fordi jeg som sagt undlader at fortælle dem min mening, ligesom jeg undlader at fortælle dem at jeg synes de tager fejl"
Læse dette udsagn igen ... nogle gange.
Når du har gjort det og har tænke lidt over, hvad du har skrevet (og om du evt. vil skrive det om).
Jeg har et par kommetarer til udsagnet.
Men det ville virkelig glæde mig, hvis du med dette udsagn for øje, ser på, hvordan vores dialog startede.
Har vi så ikke, gennem dit udsagn her, svaret på det hele?
Har vi ikke fundet en version af de berømte 42?
Tak for at dele din refleksion. Det har været en fornøjelse (læs: udfordring) at forsøge at finde formuleringer for de tanker, som du vækker.
Wernn