@ #178 Jack
1 "Hvad vil det sige at frikende forforståelser ved at pege på individet?"
Det handler om ideen om at pege på individet som 'skyldigt', frem for at se efter, hvad der bevæger individet og rette fokus imod dette.
Al la.
The answer to dehumanization.
Total humanization of all human behavior.
Total dehumanization of all causes for human behavior.
2 "Hvilke forforståelser"
Ideologi, religion, menneskesyn, jeg-teori og omverdens-teori.
Det som Flemming kalder vrangforestillinger (Hvis det ikke stemmer med det, som Flemming tror på) og som jeg samlet kalder: Det individuelle narrativ.
Det vi lægger til grund for valg, vurderinger, domme og handlinger.
3 "Frikende individet for hvad?"
Alt og altid.
Som i: 'Vi er alle født ufejlbarlige'.
I modsætning til: "vi er jo alle svage mennesker" som du har brug for at tænke om andre mennesker.
Svage i forhold til hvad?
Er en løve stærk?
I matematik?
Svag og stærk er ikke noget nogen ER i verden. Det er blot et sproglige fænomener uden at pege på noget uden i verden uden for sproget. Det er kommunikation mellem mennesker og intet andet.
Lige som når vi kommunikere om fx Harry Potter.
Kender du Niklas Luhmann (1927 - 1998) og hans teorier omkring kommunikation?
Det må da være nemt for dig at tro på, at mennesker er skabt perfekte, hvis du mener, at mennesker er den perfekte himmelnisses værk. Eller mener du, at himmelnissen fjumre med skaberværket?
Hvorfor skulle himmelnissen skabe svage mennesker i sit eget billede?
4 "Og hvad vil du sige med det?
At det vi vælger at udsætte andre mennesker for, afhænger af en forudgående dom omkring, hvad den anden ER, baseret på forforståelse, situationsforståelse og kontekstforståelse.
Ser vi den anden et ligeværdigt menneske, vælger vi ikke samme adfærd, som over for den vi vurdere som mindreværdig eller umenneskelig.
Således at vore eksekvering af vore domme ikke afhænger af, hvad den anden faktisk har gjort, Men mere af vores syn på den anden, som fx del af en gruppe.
Så som de mennesker, der blev kaldt jøder og dræbt for snart 80 år siden.
Det ser jeg som udtryk for dehumanisering.
Hændelserne i Abu Ghraib er blot et nyere tilfælde af samme dehumanisering.
Philip Zimbardo udførte i 1971 et fængselseksperiment, der viser mekanismen omkring dehumanisering.
Jeg skulle mene, at der findes masse af rygdækning for at pege på denne relevans.
Du kender måske frasen: "At spile hinanden gode" som er meget brugt på kurser for ledelse og samarbejde. Det er samme mekanisme, der kommer til udtryk.
"Der er noget, der gør, at det vi gør, er godt" - "Derfor må det, der hindre os i dette, være ondt".
Er den 'logik', der driver denne mekanisme.
Hvis denne hindring ses som et andet menneske bliver dette menneske frataget sin humanitet.
Så som i "En trussel mod samfundet" Underforstået: det gode i samfundet.
Ser man samfundet som mest dårligt, vil en trussel mod samfundet, være noget godt.
Hvilket så kunne være et bud på dit: #173; #168; #65 Spørgsmål:
"hvorfor mennesket i det hele taget er ondt, og påstod, at det kunne hverken psykologien eller moralfilosofien give en forklaring på"
Mennesker er ikke onde. Mennesker agere blot på kontekst forståelser, som ofte er uhensigtsmæssige misforståelse.
5 "Har det noget med mit indlæg at gøre?"
Det er en del af undersøgelsen af det 'ondt' begreb, som du taler om.
6 "Nej. Skulle jeg kunne det?"
Nej skal du ikke. Pointen var at det ikke er umuligt, at du kunne det.
Det er muligt/potentielt at du kan lære det og dermed en dag KAN skelne.
I modsætning til det du kan aktuelt. Et aktuelt 'Kan'. Fx finde en bestemt butik nede i byen.
Spørgemålet peger på, om mennesker potentielt kan lære at skelne mellem godt og ondt, som du forstår godt og ondt. Og/eller at betragtningen om hensigtsmæssigt vs. uhensigtsmæssigt kunne være en genvej til det potentielle 'kan' selv om vi lige nu er i et aktuelt ikke-kan?
7 "Og hvad har nu det med sagen at gøre?"
At pege på, at vi har brug for en faglighed inde for et felt for at vurdere dette så objektivt som muligt.
Faglighed er et realiseret 'potentielt kan'.
Faget giver dermed fagpersonen et 'aktuelt kan', som kun er potentielt for andre.
Det er også det vi kender som blooms taksonomi.
Jeg pege på at 'kan' kan have flere betydninger.
Vi kan måske ikke skelne aktuelt.
Men kan vi lære at skelne? Og der dermed findes et 'potentielt kan'.
8 "Har du fremsat en tese? Kan du ikke lige gentage den?"
Godt set. Jeg kommer nemlig ikke med ret mange.
'Sjovt' som du selv peger på det, som du har sagt lige før den konklusion som jeg stiller et aktuelle spørgsmål til, men ikke selv praktisere dette i forhold til min tekst.
Men lad os tage den tese, som står umiddelbart før
"troen på påstanden om religion, er roden til alt det. som vi i bred (dvs. de fleste andre end jeg) forstand kalder ondt".
8 spørgemål i et indlæg, er ikke mange i mine målestok.
Jeg holder meget af spørgsmål.
Ikke fordi jeg mener, at jeg kan svare. Men fordi det giver mig mulighed for at reflektere over tingen fra en vinkel, som jeg måske ikke selv har tænkt på.
Så du er mere end velkommen til at påpege, at der er spørgsmål, som jeg ikke har forholdt mig til.
Jeg har andet sted skrevet samme med Camilla og understreget det, som jeg ser som en pligt til at svare på de spørgsmål som andre stiller os.
Resten kan jeg kun læse som en gang opremsning af selvservicerende påstande.
"du kan i hvert fald ikke klandre mig for ikke at have forsøgt at svare på samtlige spørgsmål"
Jo det kan jeg.
Du har et par gange fremført, at du har svaret forud for den konklusion, som jeg her spørger ind til.
Det er ikke et forsøge på at svare.
Det er at antage, at du har svaret.
'At antage' og 'at forsøge er to meget forskellige tilgange, i min ordbog.
Jeg håber, at jeg har leveret konsistente bud til dine spørgemål. Og skulle du mener noget andet, er du velkommen til at spørger ind.
Det jeg skriver er ikke et svar, før det er noget du kan bygge videre på.
"Hvor andre går videre bliver jeg stående"
Wittgenstein
Men på den anden side æder jeg ikke den retorik, der handler om: Blind at gentage, at noget ikke er et svar.
Processen er slut når ikke begge parter byder ind for at bringe dialogen hen mod en pointet.
Der er ikke noget dit eller mit svar i en dialog.
Dialogen har sin egen pointe. Om man kan bruge dialogens pointen, som svar eller ej, er ens egen sag.
Jeg har også forholdt mig til det, som jeg læser so selv-servicerende selvretfærdige selvtilstrækkelige påstande, hen over 5 sider. Hvis du er interesseret.
Hvis mine spørgemål er bevæget af et ønske om at blive klogere på, hvorfor du tror på og fremføre P frem for Not-P.
Og at vi holder Søren Kirkegaards hjælpekunst for øje.
Så har du ikke forsøgt at svare.
Du har gennemgået mine spørgemål; ja!
Men mere som noget, der, fra min stol, ligner en afvisning eller en 'fejen af bordet'.
I modsætning til dit eget udsagn i om, ikke at "feje disses tanker af bordet".
Hvad ønsker du at undersøge gennem nærværende dialog (tråd)?
Du har, i mine øre, 'svaret' med 'dialog stoppere'. Ikke med forsøge på kommer videre med en undersøgelse af mit underlægende spørgemål.
Du kommer heller ikke ind på, at der skulle være problemer med dette spørgsmål.
Hvilket kan læses som, at du erkender, at der er mennesker, der tror på og lever deres liv i troen på Not-P.
Dermed må du også erkende at der er alternativer til P og måske ligefrem et valg.
De fleste, der har valgt (min forståelse) at tro på narrativet om en himmelnisse, tror også på narrativet om fri vilje.
Derfor må det være rimeligt af mig at tænke, at du også tror på troen på P frem for Not-p som et valg.
Hvilket bekræftes af din betragtning om, ikke at ville forstå.
Til sidst vil jeg vende tilbage til nogle vendinger, som du har bruge gennem denne dialog og som kan komme til at fremstå selvmodsigende.
Fra #173: "at mennesket i virkeligheden ikke er i stand til at skelne mellem godt og ondt"
Hvordan kan du så sige noget bestemt om, at det onde ligger dybt i mennesker?
Som om det var en forskel i forhold til det gode?
Hvis det gode ligger tilsvarende dybt, hvordan er det så relevant at påpege dybten?
Hvis det gode ikke ligger tilsvarende dybt. Så kan du jo skelne. Er du så ikke et menneske?
Og hvordan ved du at det er virkeligheden, som du har forstået og ikke noget religiøst tillært?
Eller hvad er det, som jeg misforstår her?
Også fra # 173 "Det er det at undgå at gøre nogen ked af det"
Så bliver det vist ikke mere vagt.
Det er vel det nemmeste i verden, at 'charrry pick' sig frem til dem, der ikke bliver ked af det, uanset, hvad man gør?
Der er næsten altid nogen. der bliver ked af det uanset. hvad man gør. Men der er næsten også altid noget. der bliver glade eller er ligeglade.
Så hvordan kan det på nogen måde være et rettesnor?
Eller også et skulle det nok heller ikke være. Det skulle bare lyde pænt.
For i sidste end handler det, for jer, om, ikke at gøre en, modbydelig himmelnisse ked af det.
Jeg skrev: "Blot ET eksempel på noget godt ved blind tro, og min tese må falde"
Men det fristede dig ikke?
Wernn.