Hej Natashia
Hvor er det godt, at se at du stadig er igang! Debatten er lidt gammel, men mon ikke du stadig sider og kæmper med redigeringen?
Jeg har just fået mit første feedback på et færdigt manus, og deres mest konkrete råd jeg fik fra L&R var...
"Du skal ikke være bange for at skære, de fleste af teksterne vil vinde betydeligt ved at blive skåret til. Udfordringen er at lade det rigtige stå tilbage :-)"
... og jeg tror lidt vi er samme båd med hensyn til det.
Et andet råd... Når jeg syntes redigeringen af mit manus, var ved at gå ad helvede til, talte jeg hvor mange gange, et stykke tekst skulle læses, før jeg havde fundet alle de små stykker tekst, jeg gerne ville have rettet til. Det var som regel et sted mellem 5 og 10 gange. Så brugte jeg det som rettesnor, for hvor mange gange jeg skulle læse den næste tekstbid igennem, før jeg ville se et resultat, der havde den rigtige poetiske flair.
Det er måske et lidt kedeligt råd, men det føles tit helt håbløst, når man sider der og retter sine tekster. Hvis man får sat et tal på, hvor mange gange en tekstbid, skal rettes til, så ved man nogenlunde, hvor meget arbejde, der er tilbage. Man kan også bruge det til at få noget rytme ind i sit arbejde.
Derudover... ja, endnu et kedeligt råd, vi ved det alle godt. Vi skal jo bare få sat røven i sædet og bevare fokus - så skal det resultat, man sigter efter nok komme, hvis man har talentet... Og det har du jo...
De bedste råd jeg har til fokus er...
1) Slå internetforbindelsen fra eller download en internetblocker. Når jeg slår min internetblocker til kan jeg kun åbne sider som Wikipedia og diverse ordbøger.
2) Arbejd 25 minutter, gør rent/ryd op fem minutter, Arbejd 25 minutter, gør rent/ryd op fem minutter, osv. (Engang troede jeg, at vodka direkte fra flasken og koffeinpiller var mit forfatterdrug, så det var lidt af en identitetskrise at finde ud af at rengøring virker bedre)
3) Lyt til instrumental musik... Jeg har en samling med japansk jazz fra 70erne, lofi hip hop beats og lidt ambient, som jeg har downloadet fra Youtube. Det er nok en smagssag, hvad man er til, men det handler om at finde noget, der på den ene side holder hjernen lidt igang, men heller ikke stjæler din opmærksomhed.
Håber det kan hjælpe lidt :)