Hej Casper
Jeg faldt over den følgende video af Brandon Sanderson og kom til at tænke på dit debatoplæg. Han opremser 10 ting, han ville ønske, at han vidste som ung aspirerende forfatter. De er ret basale og generelle, men den er et blik værd ikke desto mindre.
Mest relevant er den første ting, han nævner:
"Advice can be good for some people but bad for others."
Han uddyber gennem råd fra hhv. Orson Scott Card og Stephen King, som er stik modsatte af hinanden. Deraf den næste video jeg vil foreslå:
Jeg tænker, at du har behov for at finde ud, hvordan du fungerer bedst inden for de forskellige retninger. Af hensyn til hvordan du bedst starter ud, som dit oprindelige spørgsmål gik på, men også i forhold til hvilke råd, du bedst kan bruge (både herinde og rundt på nettet mere generelt).
Jeg vil tillade mig at benytte min egen roman (hvor en del er lagt op herinde) for at anskueliggøre gennem et eksempel.
Jeg startede ud med en tanke - i bred forstand - om to separate flashbacks, der skulle have adskillige formål, som søjlerne den primære historie var bygget på. De viste sig, da sidste punktum var sat, at spille en helt anden rolle end oprindeligt tiltænkt.
Derudover startede jeg med "Her ligger jeg på en græsplæne midt i; ja jeg ved ikke engang, hvor jeg præcist er." Den sætning blev skrevet uden at have skænket den følgende sætning en tanke. Som blev til: "Et sted i Texas." Uden jeg vidste hvorfor på tidspunktet. Det føltes blot rigtigt, at det var lokationen. I min anden eller tredje redigering tilføjede jeg et par sætninger før "Her ligger jeg..." fordi det var en for flad og følelsesløs indledning. I fjerde redigering kom der en sætning mere efter Texas, da det føltes for urealistisk, at jeg-fortæller ingen ide havde om, hvor han mindst cirka var i den gigantiske stat: "Et sted i Texas. Vest for Dallas."
Jeg havde hverken her på side 1, eller for den sags skyld på side 10, 30 eller 75, nogen specifik tanke om, hvorvidt hele bogen skulle foregå i Texas. På et tidspunkt føltes det blot naturligt, at jeg-fortæller havde udforsket det, der var gøre i Texas. Mens jeg skrev det (at han skulle videre på rejsen), føltes det - for mig sammen med jeg-fortæller - som om at der var én ting mere at undersøge. Det vidste sig at blive centralt for den videre fortælling. Hvilket skabte yderligere tvivl om, hvorvidt fortællingen burde fortsætte i Texas eller andetsteds.
Det korte af det lange er, at jeg - ift. den ovenstående video - er "intuitive pantser" ud i de ekstreme, og ethvert råd, jeg kan give, vil være ud fra det startpunkt. Hvis vi tager Ansus råd om at starte episodisk med en bestemt scene, ville det være et horribelt råd, hvis det skulle være blevet givet til mig. Hvilket er et tillægsord, jeg kan tillade mig at bruge om Ansu, fordi han godt ved, at jeg intet andet end respekt har for hans skrivestil. Det ville bare aldrig fungere til min stil og indgangsvinkel. Det er så din opgave at finde ud, afprøve eller måske allerede vide, om Ansus råd giver mening for dig.
Som udgangspunkt vil mit råd være at starte med en sætning og lade fortællingen og dens retning flyde naturligt derfra. Jeg er - ift. starten på den første video - solidt i Stephen King-lejren. At en historie føles mest naturlig og overraskende, hvis den også er overraskende for skribenten. Jeg tager læseren med på en rejse, hvor jeg-fortæller ikke aner, hvad der gemmer sig om næste hjørne (eller forsøger i al fald at gøre det), og det vil jeg helst videreformidle til læseren. Min personlige (klokkeklare) overbevisning er, at jeg aldrig ville kunne formidle det med samme overbevisning, hvis jeg vidste fra side 1, at jeg-fortæller kommer til at opleve A, B og C; møde person D, E og F; at skulle til sted X, Y og Z og meget, meget andet. Jeg tror - TROR - at alle kan skrive og formidle effektivt sådan. Men jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvorvidt nogle vil formå at skrive bedre med større planlægning.
Uanset hvad tænker jeg, at du mere end noget andet har behov for at finde ud af, om du skal arbejde mere i den ene eller anden retning. Når nu du skriver, at du har svært ved at starte og gør i stå midtvejs hhv. her og i den profiltekst. Med andre ord, enten tage dine ideer om handling og steder og gøre dem til en 100% specifikt udpenslet plan for plot og character (samt deres arcs), inden du begynder at skrive. Eller i den helt anden retning, rense dit hoved for ideer og starte på noget nyt med en 100% intuitivt tilgang. Så kan det jo være, at du lander et andet sted end en af de to 100%'er, men lige nu virker du for meget i ingenmandsland mellem de to til, at du får skabt noget. Og det kan jeg jo se på de kortere tekster, du har lagt op, at du godt kan ;)