Spændende emne!
Jeg giver kommentarer ud fra en tanke om, at positiv feedback sagtens kan være konstruktivt, hvis man tager sig tid til at være konkret. Det lykkes mig ikke altid, men jeg gør mit bedste. Det er den slags kritik, jeg selv bedst kan lide - "Det fungerer, fordi-" - så kan jeg gøre mere af det.
Jeg kan derudover godt lide at give forfatteren det indtryk tilbage, som jeg fik ud af at læse teksten. De kommentarer elsker jeg også selv, fordi særligt mine noveller tit er skrevet, så de kan tolkes lidt åbent. :)
Hvis kritikken er konstruktiv med henblik på at skabe ændring eller forbedring, så kan jeg personligt bedst lide, når den er rettet mod skriveteknik - og så skal den helst være så konkret, at man kan citerer fra teksten (ligesom du gør, Morten, når du kommenterer - så hjælpsomt!). Ellers kan jeg som skribent blive i tvivl om, præcist hvad det er, jeg skal lære af kritikken. Jeg føler mig ikke selv specielt stærk i det skrivetekniske, og derfor indeholder mine kommentarer som oftest mere af det, der fungerer, end det der ikke gør.
Jeg er 100 procent enig i, at man også selv udvikler sig ved at kommentere. Gennem en grundig kommentar tvinger man sig selv til at læse og forstå teksten ordentligt - og i sidste ende er det vel tekstforståelse og tekstfordybelse der gør os til bedre skribenter.
- Polina.