Jeg er blevet spurgt, om jeg vil poste noget om social konstruktion.
Dog...
Tilbage til op imod måske kun et år siden, skrev jeg rigtig meget ud fra mine egen betragtninger.
Siden er jeg kommet til at arbejde mere med kommunikation end filosofi, der på det tidspunkt var mit hoved emne.
Derfor vil jeg hellere, gennem dialog, undersøge tinge sammen med andre mennesker, som stiller spørgsmål.
Så!
Hvad forstår i ved social konstruktion?
Er det, der er socialt konstrueret. Det, der er, og sådan som vi har indrettet os. Og dermed det, som vi må efterleve, indtil vi konstrueret noget andet?
Eller er det det, som tidligere generationer er kommet til at gentage i troen på, at det var udtryk for virkelighed. Og vi derfor kan forkaste, alene fordi vi nu har ny viden?
Eller noget helt tredje.
Eller fjedre.
Er fx kønsroller sociale konstruktioner?
Eller har de en afgørende biologisk komponent?
Er myten om jomfrudom socialt konstrueret?
Lige som myten om hekse?
En en vielse noget, der sker i verden, eller en forestilling, som vi spiller for hinanden?
Er love virkelighed eller blot hensigtsmæssige aftaler?
Jeg har mine tanker. Men, hvis jeg beskriver disse, vil det blot være en beskrivelse af det, som jeg tilfældigvis er kommet til at tro omkring et perspektiv på social konstruktion.
Der kan også være det problem, at jeg måske har tænkt mig selv ud ad en tangent. Og hvis jeg begynder at skrive der ude fra, har jeg måske sat andre af sporet, uden det betyder, at det er dem, der har misforstået noget.
Derfor vil jer helst have andre, som starter på en frisk, til at komme med et par bud ud fra mine spørgsmål.
Jeg vil meget hellere læse jeres tanker (Altså efter at i har beskrevet dem) og dermed have mulighed for at læse noget nyt.
Det kan måske fremstå som egoistisk fra min side. Men jeg tør godt love, at der også vil komme noget den anden vej.
Det er ikke kun andres betragtninger, der kommer til afprøvning. Det bliver også mine.
Jeg vil som altid forsøge at svare på spørgsmål efter bedste evne.
Kan vi gøre det til en undersøgelse af hvilke argumenter (for og imod betragtninger omkring social konstruktion), som vi bør tillægge mest vægt og hvorfor?
Spoiler alert!
Jeg gør det generelt mest i argumenter imod betragtninger.
Så! Hvis du har positive argumenter for en betragtning omkring social konstruktion?
Hit me with your best shot.
Wernn