Hej
Jeg leder efter litteratur til min læseliste inden for genrene fantasy og sci-fi - især danske romaner/noveller eller bøger oversat til dansk. Synes det er svært at finde de gode forfattere inden for de her genrer, hvis det skal være nyere litteratur og ikke klassikerne (altså ikke bare Tolkien, Rowling, Asimov, Bradbury og lign.).
Har prøvet Goodreads' anbefalinger ud fra de forfattere, jeg i forvejen læser, men får bare anbefalet de mest populære bøger, og det er ofte noget hø.
Både fantasy og sci-fi er jo ret brede, så forsøger at finde ressourcer (fx online fora eller bogbloggere) der kan give anbefalinger til netop de undergenrer, jeg leder efter.
Er i gang med en roman der indeholder elementer af både fantasy og sci-fi, så målet er at blive klogere på de specifikke genrer, som bogen skal ramme og få inspiration til world building, sprogtone og genrekonventioner.
Er i gang med William Gibson's "Neuromancer" og er ellers pt. inspireret af Ursula K. Le Guin og Geroge R.R. Martin, men søger flere forfattere, der går op i samfundsskildringer og psykologisk komplekse karakterer frem for hobitter, rumskibe og episke kampe mellem det gode og det onde.
Nogen der har et god bog/forfattertip, eller som kender til blogs eller onlinefora, hvor der er gode råd og viden at hente?