Hej Anja
Antallet af ord er jo sådan set kun guidelines, det skal du ikke stirre dig blind på. Der er to muligheder: Enten kræver din historie ikke mere plads eller også er du ligesom mig. Mine manuskripter vokser som regel med omkring 20 000 ord under redigeringen. Også selvom jeg også sletter en del. :-) Det er helt normalt. Første udkast er den rå historie, i redigeringerne pudser man den til det, den skal være. Det kan dog være svært at se selv, så jeg vil anbefale dig nogle betalæsere.
Mens du har din bog ude hos betalæsere, holder du selv pause fra den. Når du får den tilbage med kommentarer og nye idéer, lover jeg dig, at du får ny energi og ikke keder dig igen.
Hvad er det for nogle dele, der keder dig at skrive? Er de absolut nødvendige for historien? Hvis du keder dig, gør læseren det helt sikkert også. Kan de gøres mere spændende på en eller anden måde? Der kan ske noget uventet eller du kan lade læseren få et indblik i personens tanker eller minder, når der nu alligevel ikke sker så meget i handlingen. Ellers kan de måske slettes.
Husk at klappe dig selv på skulderen over, at du rent faktisk har skrevet din historie færdig. Det er bestemt ikke alle, der formår det, så det er ret sejt. Husk det. Også selvom den er kort. Det er ikke antal ord, det handler om, men om hvordan du får plot, personer og handlingstråde bundet sammen.