Tekstdebatter · Sci-fi og engelsk

2 svar
Senest opdateret 6 dage siden · 3 bruger(e) deltager
10 dage siden

Hej Fyldepennen.

Jeg har fået en genial idé til en sci-fi blandet med fantasy (altså, en idé i hvert fald!).
Og mens jeg forsøger at få hoved og hale i, hvordan og hvorledes, støder jeg nu ind i et sprogligt problem.

Sci-fi er noget, jeg har fået ind på engelsk. Men jeg er på ingen måde skarp nok i skriftlig engelsk til at kunne skrive historien på sproget - og jeg holder desuden meget af mit modersmål.
Men nu hvor turen går i rummet med rumskibe, laservåben og højteknologisk videnskab, løber jeg ind i det problem, at jeg altså bedst kan navngive mange ting på engelsk.

Det kan både være hovedpersonens rumskib, der er en Tri-Jet klasse B-42 eller den motorcykellignende transportgenstand, der gerne vil kaldes en Speeder. Og jeg vil meget gerne have goblins med - ikke de danske nisser, men som man kender dem fra D&D.

Fordi det er fantasy/sci-fi er vores sprog ikke de gældende (dvs. engelsk eksisterer ikke).

Jeg er meget i tvivl om, hvor meget det er ok at blande engelsk ind i en dansk bog. Ungdommen i dag vil uden tvivl ikke have svært ved at læse et miks, men det virker bare noget rodet.
Skal jeg til at lave kiksede danske navne eller er det acceptabelt at bruge engelsk-inspirerede ord i en dansk sci-fi/fantasy?

På forhånd tak for svar!

10 dage siden
6 dage siden

Der er i hvert fald mange der gør det, altså, bruger engelske navne i en dansk tekst. Principielt kan jeg heller ikke se noget forkert i det, men der er nogen, der synes det virker malplacerede. Jeg har aldrig selv gjort det, kun hvis jeg har en person, der rent faktisk er fra et engelsktalende land. I nogle fantasy/eventyrtekster har jeg fundet på specielle navne, der passer til miljøet.
Jeg håber endda, at der er andre, der svarer på denne debattråd, for jeg kunne godt tænke mig at høre nogen meninger om dette.

6 dage siden
6 dage siden

Hej Charlotte
Jeg tænker at engelsk er så udbredt nu om stunder at du sagtens kan tillade dig at blande sproget med det danske - specielt hvis det er sci-fi du har planer om at skrive.
Hvis det var en regulær roman ville jeg dog nok påpege at det var smartest at forholde sig til danske navne for så vidt muligt.
Men nu er det er en sci-fi du har planer om, så jeg syntes du skal gå efter guldet, og skrive hvad falder dig naturligt.

På et tidspunkt gik jeg selv i gang med at skive på en roman hvor personernes navne var engelske (Alessa og Daisy). Jeg undlod at fortælle hvilket land historien foregik i, men havde tiltænkt noget dansk terræn, men det nåede jeg aldrig til. Det fungerede bare ikke i længden det mix og jeg skrottede projektet fordi jeg følte der var uoverensstemmelser. Jeg kunne selvfølgelig bare have bytte navnene ud med noget mere europæisk klingende, men var stålsat på at karakterne skulle hedde det de nu hed, fordi idéen til bogen stammer helt tilbage til 90'erne.
Så indtil videre føler jeg mig lidt strandet, fordi jeg er i splid med navne.
Kh David

6 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Sci-fi og engelsk er startet 05/10-2024 14:44 af Charlotte Bøg Buus Christensen (Zofrost) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Royalties for sange
5 dage siden · Mons1957
2Sci-fi og engelsk
6 dage siden · David H
1Ord
19 dage siden · Emma Fox
524Kontraster
23 dage siden · Savanti
35Racisme
1 måned, 26 dage siden · thejester
15Dage med Ralf.
2 måneder, 13 dage siden · MollyTrine
27Dagens citat
2 måneder, 15 dage siden · Deadboy2
4Modtaget kommentarer
4 måneder siden · Rebecca Rahbek
3Kompromis
4 måneder, 10 dage siden · Kafkaesque
3Skriveblokade
5 måneder, 10 dage siden · David H
2Krimikonkurrence Leitura
5 måneder, 22 dage siden · heksemutter
4Digtteknikker: GAS-sætninger
6 måneder, 2 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
6 måneder, 2 dage siden · Tungnemt

Tekstdebatter

2Sci-fi og engelsk
6 dage siden · David H
4Digtteknikker: GAS-sætninger
6 måneder, 2 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
6 måneder, 2 dage siden · Tungnemt
0Astronautens Poetik
6 måneder, 24 dage siden · Tungnemt
4Hvor blev digtene af?
6 måneder, 28 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
7 måneder, 8 dage siden · AnsuLa
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
11 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
11 måneder, 22 dage siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
1 år, 3 måneder siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
1 år, 5 måneder siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 9 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
2 år siden · Henning Nørgård
2Definitionen på erotiske tekster
2 år siden · Nettish