Kære alle andre afviste forfattere!
Lidt lang tid siden jeg har været aktiv herinde, men jeg fik just svar på mit første fulde manus, som jeg i november sendte ind til Lindhardt og Ringhof. Det blev som overskriften antyder et afslag, og, ja i kender det jo nok, man sider med sådan en eksistentiel uro i maven.
... men jeg sider også med en følelse af, at det egentlig er et okay opmuntrende afslag, og jeg vil som følger spørge... Hvad synes i? Er det normalt med konkret feedback fra et så relativt stort forlag? Er det normalt, de spørger om man vil kigge forbi? Er det normalt, de beder en om at sende et nyt manus ind, efter man har arbejdet på det?
Det lyder som følger:
"Kære Peter
Jeg har læst i dit manuskript, som jeg på mange måder finder fantastisk. Du skriver jo røven ud af bukserne, og der er så mange fede formuleringer, skøre indfald og ikke mindst en humor på en bund af melankoli, som jeg rigtig godt kan lide. Men, men ... det er også vildtvoksende og ustruktureret på en måde, som man ikke bare lige kan fikse.
Dit skrivetalent er helt oplagt - og så kan du også tegne! - men der er desværre på nuværende tidspunkt for langt til en færdig bog til, at vi vil kunne lave en aftale.
Mit råd vil være, at du opsøger en professionel forfatter eller skribent, måske en god skrivegruppe, får nogle råd og arbejder videre med et par af novellerne, til de sidder lige i skabet. Og så sender dem til os igen. Det kunne være et sted at starte. Jeg synes helt klart, du skal forfølge drømmen.
Hvis du er i København engang, er du velkommen til at komme ind og hilse på os.
Bedste hilsen
..."