Sidder og arbejder på en novelle og nu har jeg skrevet den samme novelle 3 gange, men syntes at den bliver så rodet.
Jeg har kridtet novellen op i hovedpunkter, men tidslinien er over 10år og det gør det svært.
baggrundsviden: Arbejder på en novelle samling om veteraner med PTSD, set fra forskellige synspunkter. Denne novelle tager udgangspunkt i en dreng der vokser op med en far som bliver udsendt gentagne gange, faren udvikler PTSD og man følger hans "fald", men set fra drengens synspunkt.
Kort om hovedpunkterne:
drengen er cirka 10 år i starten.
Faren kommer hjem fra udsendelse, drengen ser sin far begynde at drikke om aftenen efter børnene er lagt i seng.
Faren begynder at gå lange ture sammen med hunden.
Faren begynder at få tydeligere PTSD symptomer, han har ikke længere tid til børnene og han går ind i sig selv.
Faren bliver sygemeldt og moren må tage ekstra arbejde for at betale regningerne. Børnene bliver overladt mere til sig selv fordi faren ikke længere har energi og overskud til dem.
Hunden dør kort tid inden drengens konfirmation og det accellerer farens PTSD og han udebliver fra konfirmationen.
Faren flytter permanent ud i sommerhuset ( forældre bliver seperaret )
Drengen overtager farens rolle overfor lillesøsteren, hjælper med lektier osv. Drengen føler sig svigtet af faren og han bryder kontakten med ham. søsteren har fortsat kontakt med ham, hun har ikke følt omsorgsvigtet fordi broderen har overtaget "fader-rollen"
så er der et kæmpe spring til lillesøsterens bryllup med drengens bedste ven, hvor faren følger hende op af kirkegulvet og giver sin søn et langt knus. De forsones og sønnen tilgiver ham.
___
Jeg har prøvet at skrive den både i ren nutid og ren datid, men har svært ved at lave et tydeligt skel imellem hoppene i tid fordi man ikke kan bruge kapitler.
Min første ide var at skrive novellen i datid og skifte til nutid ( evt ren dialog ) i slutningen af novellen.
Jeg kunne godt bruge nogle ideer til hvordan jeg kan hoppe sådan i tid, uden at det bliver så rodet. Syntes ikke at det fungere at skrive direkte "2 år senere".
Håber at jeg kan få noget inspiration/hjælp fra nogle af de kloge mennesker herinde :)