Er der noget bedre end gamle kageopskrifter?
JA! Det er jeg RET sikker på, men ikke desto mindre føler jeg lige for at videregive denne klejneopskrift af ældre dato. Jeg fik den herinde af en tidligere bruger, Hansen. Han var pensioneret bager og havde derudover sine helt egne meninger. Meninger som jeg sjældent var enig med ham i, men det ændrede ikke på at der - dybt nede - gemte sig en virkelig rar person, og den kom som regel tydeligst frem til jul.
Jeg har brugt opskriften i over 10 år, og INGEN er døde endnu, så here goes:
Hansens klejner
225 gram melis
4 æg
2 dl. piskefløde
125 gram margarine / smør
Vanilje (et par teskefulde), kardemomme og hjortetaksalt (knivspids)
900 gram hvedemel
500 g palmin eller rafinol - til kogning
Pisk æg og melis sammen til det bliver lyst og luftigt. Tilsæt smeltet smør, fløde og kardemomme. Rør melet i og lad dejen hvile tildækket i køleskabet i mindst 1 time.
Tag dejen ud på et meldrysset bord. Ælt dejen let og del den i 2 portioner. Rul en portion ud til en firkant (ca. 18 x 32 cm). Skær den på den lange led i 3 cm brede strimler - fx med en kagespore. Skær strimlerne over på skrå (ca. 8 cm lange). Skær et lille rids i midten af hver klejne og træk den ene spids gennem ridset så siderne får en snoning. Gentag udrulningen med den anden portion dej. Saml resterne og rul dem ud til sidst.
Varm palminen op i en lille, dyb gryde ved jævn varme - fyld kun gryden halvt op. Kom en bid franskbrød i den varme palmin. Bliver brødet gyldent, har palminen den rigtige temperatur. Læg forsigtigt 2-3 klejner i det varme fedtstof og kog dem til de er gyldne - vend dem et par gange. Klejnerne skal hurtigt stige op til overfladen. Hvis de bliver liggende på bunden, er fedtstoffet ikke varmt nok. Tag klejnerne op og læg dem på fedtsugende papir.
Tips: Hvis fedtstoffet bruser under kogningen, er det fordi der er for mange klejner i gryden. Klejnerne kan gemmes i en kagedåse i ca. 1 uge. Varm dem på en brødrister eller i ovnen.
Har I andre nogle (jule)opskrifter I har lyst til at dele?
Mvh
Eddie