Du er ikke alene!
Jeg kender det så godt! Lige præcis det der med at blive træt af sine egne ord, ("Hvor mange steder har jeg ikke skrevet noget lignende?" "Jeg beskriver alt for meget" "Det lyder alt for konstrueret" etc...) og som du skriver, så dukker "læseren" pludselig op, for man sidder der med sine egne kritiske briller og ser sine ord udefra og pludselig bliver man selv til "læseren" og al ens kritik som læser må betyde, at ingen andre læsere ville hænge på så langt.
SUK! Hvor jeg kender det...
Og du får lige et klip her:
- Jeg er fuldstændig på George R. R. Martins hold, og det er da betryggende for sådan nogle som os at se, at selv store forfattere kan have det på samme måde :)
Jeg er selv ved at skrive en fantasyroman og har en del gange i løbet af det sidste halvandet år stødt hovedet ind i en mur af skriveblokering, og jeg har taklet det lidt forskelligt hver gang.
Sidste efterår lagde jeg projektet væk i lidt over en uge, og skrev i øvrigt kun meget lidt på andet. I stedet læste jeg bøger (som du skriver, virker det også godt på mig, at blive fyldt op med andres ord!), ryddede op, gik ture og hvis jeg satte mig til computeren skrev jeg på noget helt andet, noget jeg vidste var dårligt, i et forsøg på at tømme klicheer og platheder ud af systemet.
I foråret stødte jeg på ny på en blokering, men denne gang var jeg mere bevidst om, at min blokering skyldtes manglende viden om mit eget univers. Jeg gav mig til i så meget som en måned, at skrive om samme univers, men en anden karakter et andet sted og i en anden tid. Det var vildt fedt og gav mig enormt meget viden. Og havde også lige den effekt som Hanne beskriver: Det blev sprudlende og energifyldt at skrive igen. Begyndelser er bare (i min verden) sjovere at skrive og alle pludselige indfald kan komme med og få betydninger. Universet blev pludselig meget levende for mig, og ikke, som det til en vis grad havde været før, en primært optænkt ting, med et særligt formål. Efter den måned var jeg så klar til at fortsætte på min primære historie.
Henover sommeren fik jeg ikke skrevet meget, og da jeg til august kiggede på det igen, havde jeg svært ved at komme tilbage, og i gang. Jeg fik lyst til at udforske nogle andre karakterer end min hovedperson, og begyndte mest for min egen forståelses skyld at skrive med synsvinklen hos andre karakterer. Og det virkede! Derfor skrottede jeg (for gud ved hvilken gang) alt hvad jeg havde skrevet og begyndte på bar bund med skiftende vinkler.
Jeg tror jeg er i gang med min femte omskrivning nu... Og jeg tror det er første gang, jeg rigtig føler mig tilfreds så langt inde (omkring 180 sider).
Jeg tror det bliver lettere at tage sine kritikkerbriller af med tiden.
Hvis man er født med en perfektionistisk indre kritikker, kan det være så lammende at krive, men med benhårdt arbejde kan den godt trænges i baggrunden:
Nok også på grund af mine mange omskrivninger er jeg ved at lære mig selv på mere end bare et teoretisk plan, at der ikke er noget af det, jeg skriver her og nu, der ikke kan rettes/ændres/skrottes/vendes på hovedet senere, hvis jeg synes. Når jeg sidder og kigger tilbage i mine gamle versioner, kan jeg ryste på hovedet af mig selv over mange og lange kommentarer omkring sproglige formuleringer - når jeg læser det nu, ved jeg, at det kun har tjent den funktion at sænke mig, for alting ser anderledes ud og netop den scene er måske blevet omskrevet 3 gange siden og lyder helt anderledes nu.
Derfor er jeg ikke længere så kritisk når jeg skriver (jeg kan stadig godt gå i stå over formuleringer, jeg finder trættende eller detaljer til min baggrund, dog, men i det store hele bryder det mig ikke ned længere) og jeg er blevet virkelig god til bare at markere steder, jeg ikke er tilfreds med, med et "OBS!" eller "Omskriv!", og så kører jeg videre.
Min daglige Wordcount er steget enormt de sidste to måneder og selvom jeg er helt klar over, at det ikke er perler alt hvad jeg skriver har jeg tillid nok til at det kan det godt blive senere, og så slipper jeg den der.
Jeg er også begyndt at skrive på café med en veninde hver 14. dag og jeg er virkelig produktiv i de tre timer vi sidder sammen. Noget ved den situation presser mig til ikke at gå i stå (og der er heller ikke så meget at gå i stå over - jeg er hverken på internettet eller kan give mig til at støvsuge). Så det kan også hjælpe mig ud af en skriveblokering.
Endelig vil jeg også lige nævne at jeg har fundet sammen med en skrivegruppe, og det har også virkelig skubbet mig fremad og holder mig til ilden. Det gør også, at jeg ved jeg får gjort plads til at redigere i min roman, efterhånden som jeg sender det til dem. Alene denne proces med at klargøre romanen bid for bid hjælper både med at fornemme sammenhængen og overblikket for mig, og også med at se et middelmådigt stykke tekst blive nogenlunde skarpt og tage bedre form forholdsvist let - det hjælper lidt med optimismen, også på dage, hvor jeg synes alt jeg skriver er noget øv, som ingen nogensinde vil læse. (Og bare fordi jeg har en øv-dag er det jo ikke sikkert, at det jeg skriver er lige så skidt som jeg føler det den dag).
God skrivelyst til dig :)