Jeg har Windows 10. Publisherede i 2016 min gamle roman der blev oplæst i DRp1 her i Fyldepennen, derefter publisherede jeg den til en e-bog i Saxo.
Da jeg ikke har Adobe Reader, har jeg ikke siden kunnet læse den selv som e-bog. Men tidligt i går tog jeg igen Stifinder, som jeg sommetider bruger, klikkede 1 gang på romanen i dokumenter, og 1 højreklik bagefter, hvor der er valgmuligheder, og bla. står "Åbn med". Jeg forsøgte at åbne den med "Freda ebook reader", og der kunne jeg få den frem. Ikke nok med det, for jeg opdagede, at den bliver læst op af en ukendt oplæser.
I sin tid blev den læst op af en skuespiller i DRp1 som middagsføljeton i 1980 og genudsendt i 1983 som lød meget anderledes, hun var jo skuespiller og havde sat sig grundigt ind i handlingen Så jeg tænker på, om denne oplæser kan være kunstig intelligens, når jeg åbner den i freda ebook reader ?? Hvad i alverden skulle det ellers være ??
Jeg blev meget overrasket, og underlig over, at den roman jeg har skrevet bliver læst op, da jeg aldrig selv har gjort den til lydbog. - Man bliver faktisk også lidt bange.
Jeg opdagede så, at en digtsamling som jeg engang gjorde til e-bog også bliver læst op, af den samme stemme. Stemmen lyder lidt som en udlænding, men det kan også være forvrængning af stemmen, hun lægger ikke tryk på nogle ord og læser temmelig hurtig.
Er der mon nogen der ved noget om det ??? Eller een der har prøvet noget af det samme ??? PLEASE. .
Man føler sig godt nok lidt underlig som forfatter, når man oplever den slags. -
Jeg har ikke betalt freda ebook reader, og vil heller ikke gøre det. Det har aldrig været meningen, at det jeg skriver også skal læses op.
I sin tid publisherede jeg romanen med Firefox. Men senere blev jeg advaret af min security mod den, og fik firefox helt ud af min computer.
Jeg håber virkelig, der er nogen der kan svare.