Det er svært at svare på med begrænset information, men der opstod lidt idéer, da jeg læste dit oplæg, så dem får du lige med:
Ift. missionen i nabobyen:
Har hun måske en bekendt (ikke en ven!) i nabobyen, som hun har lånt penge og siden fortrudt, fordi han/hun er typen der aldrig har penge længe nok til at betale gæld tilbage? Hun skal bruge pengene inden hun rejser, og derfor kan hun ikke vendte til karantænen ophæves? Han tilbyder hende måske at hun kan få penge af ham, men det vil hun ikke tage imod er en principsag, at den der skylder også er den der betaler. (Måske er han lidt stor af bygning, og derfor perfekt at have med, for at gøre indtryk - ikke at han kunne gøre en flue fortræd).
Måske hun også kan redde ham fra noget. Hvis han er stille og sød og bare følger med, kan han måske indgå i relationer der ikke gør noget godt for ham, eller som udnytter ham (det gør hun måske også lidt?). Ikke noget stort ikke noget der ville ødelægge hans liv, men hun kan sætte foden ned for ham eller stille ham kritiske spørgsmål, der lige er nok til at sætte skub i hans egen måde at se sig selv på. Måske hun bare betragter hvordan han følger med hende og gør hvad hun siger, og derfor bliver irriteret på både sig selv og ham. "Han er mere værd end til bare at følge med, og jeg er da en irriterende type at jeg ikke kan lade være med at udnytte hans type"-agtigt? Det kan give stof til eftertanke for dem begge.
Derudover, kan det så måske være deres veje har krydsedes engang i deres tidlige barndom? (Jeg ved godt hun ikke kommer fra byen, men der opstår jo mange situationer i løbet af barndommen hvor man møder børn der bliver 1-dagsvenner). Noget de opdager i løbet af dagen. En lille ting, men noget, der har gjort indtryk på dem. Hvis hun kommer fra en dysfunktionel familie kan han måske have gjort indtryk, fordi han er den første der har behandlet hende som om hun var mere værd? (Nu kan man jo være en dysfunktionel familie på mange måder). Han kan have været retfærdighedens stemme i en ondsindet børneleg (??), og være den første der plantede den lille spire i hende, der sagde hende, at hun var mere værd, og da det går op for hende, at han er den dreng sætter det en masse i gang.
Jeg tænker selv det nok er for meget, men det kan måske gøres elegant uden at virke sådan? Under alle omstændigheder er opdagelsen af en fælles barndomsoplevelse en genvej til at binde dem sammen, og kunne, hvis det gøres elegant, være en fin rød tråd med to 1-dagsoplevelser :)
Under alle omstændigheder tænker jeg, det er vigtigt at der er ligevægt i deres forhold. Som Kåemer skriver, så har de begge en fascination af hinanden, netop fordi de er modsætninger, og det er vigtigt, at de lærer lige meget af hinanden, at de begge ser nogle værdier ud fra den andens måde at leve/være på - begge har sine fejl og sine styrker og de skal blive tydelige i løbet af det døgn :)
God arbejdslyst!