Dino
"Mange ægteskaber er stærkt knyttet til begrebet troskab. Man siger ja på den klare betingelse at der siges nej til alle andre.
For nogen er dette forhold meget vigtigt."
Så sandt som det er sagt, men jeg spørger alligevel: Hvorfor? Troskab består vel i at man holder hvad man lover og at man er ansvarlig. At det skulle betyde at jeg skulle have eneret til min partners person, og at han skulle have eneret på mig begriber jeg ikke. At være i et ægteskab skulle gerne give en større frihed, fordi man har et menneske man føler sig tryg ved, ikke mindre. Hvordan skal jeg føle mig fri, hvis jeg har en partner der vogter på, at jeg ikke kigger i de forkerte retninger?
Følg det hjerte! Det er en sandhed som jeg også går ind for, men det betinger at hjertet opfører sig rimeligt og ikke er destruktivt. Kroppen og dermed hjertet har naturligvis sin egen vilje, men er der tale om ansvarlighed, kan hjertet og kroppen godt falde til føje.
Da jeg traf min ven besluttede jeg at, dette vil jeg, og det har jeg holdt fast ved i mere end et halvt århundrede. I den tid har hjertet flagret i mange retninger, og det har det kunnet ganske frit, og det har ikke ændret en tøddel i mit ansvar over for min ven.
Frihed og ansvarlighed. Med disse to principper ville flere ægteskaber nok holde, i stedet for som nu, at over halvdelen bliver opløst.