Ja, og de fleste kender disse numre. Men der findes jo uendeligt mange flere.
I genre som klassisk og jazz har man haft længere numre i æteren. Man har måske antaget at der var tale om nicher hvor mindre publika har været vidende om genrens vilkår på forhånd.
Men inden for beat/rock musikken har man nærmet halshugget genren. Man har pr definition sagt at denne musik er for det overfladiske poppublikum, og så skal der spilles korte numre.
Jeg husker engang en radioudsendelse fra DR - måske - starten af firserne - hvor man spillede lange numre. Der var et jeg husker med gruppen "Iron Butterfly." Det var vist ret kendt sammenlignet med andet.
Men generelt har man holdt denne musik nede ved at afvise dens bedste bud på kvalitetsmusik.
Beatmusikkens gyldne år fra ca 1969 - 1974 rummer mange perler der helt synes at være gået dansk radio forbi.
Jeg fristes til at vise et langt nr fra Polen det er vist helt tilbage fra 1968. Det er måske ikke verdensklasse, men der er en yderst karismatisk sanger og spændende musikalsk idé. En ven fortalte at han vist var den første i Polen der fik importeret et "Hammondorgel."
Det varer vist en lille snes minutter, men når man til enden, fortryder man intet. (Min "anmeldelse" angår ikke hele albummet, kun første nummer på ca 20 min.)