Det er sådan set meget interessant om bønnen nogensinde når videre ud.
Jeg må dog konstatere at bøn også minder mennesket om sin egen ydmyge position i livet, hvilket ikke er det samme som, at vi ikke skal tage vores plads. For det skal vi. Men i hvilken form vi tager den, kan bønnen godt spille en rolle.
Meget ofte, handler det vel også om, at vi gennem bøn bliver mindet om, at føle taknemmelighed mod det, der er godt og bede for de aspekter, der volder sorg i livet. Det gode kan aldrig stå alene. Det må sættes i et forhold. Ligesom liv og død skaber intensitet og nærvær.
Ofte betyder bønnen for mig, et håb om ikke at være slave af mig selv og mine egne lænker.
Bønnen kan skabe modet til at sprænge rammer, der hvor det er nødvendigt. Måske fordi bønnen også er en form for tillidserklæring mod noget der er større i livet, - i form af eksempelvis skabelsen, Skaberen, kærligheden, turde stå ved sig selv og ikke mindst storheden ved at kunne sige tak ud i det blå. Som et slags ekko i universet. For tankens kraft er stærk, og i bønnen retter tanken sig mod håbet, hvilket mennesket til alle tider har haft brug for i forskellige situationer.
Så muligvis når bønnen ikke ud på den anden side, men den kan sprænge alle rammer, og skabe fred. Om denne fred skabes fordi der er en modtager. Det tror jeg på. Ligesom loven karma. Jeg syntes til alle tider, at den beviser sin eksistens.