Hej Nicolas Jessen
Tak for din refleksion.
Hermed den reflektion, som vækkes inde i mit hovede, når jeg læser dit indlæg.
"Jeg må indrømme, at jeg ikke ser mig selv så firkantet"
Det er blot udtryk for min metode.
Jeg skriver i tilnærmeligvis absolutte udsagn, fordi det er nemmere at falsificere.
Hvorimod vage (relativistiske) udsagn kan trækkes rundt i manegen, uden at man får hold på/i noget.
Sand/falsk er nemmer at gå til, hvis man er grundig mht. at undgå 'false dichotomies'.
Jeg slutter ikke fra at 'Q = False' til derfor 'Not-Q = Sand'.
Hvorimod det modsatte må gælde.
Så der er ikke noget at indrømme fra din side.
Den er heller ikke frikantet fra min side. Det handler ene og alene om at give dig mulighede for at falsificere min misforståelse, så vi hermeneutisk kan kommer tættere på en fælles forståelse af emnet.
"ingen ideologi er fuldstændig, for ideologier bygger ikke på eksakt videnskab."
Er tilsvarende et absolut udsagn, som kan være sandt eller falsk.
Men: Det, som jeg har brug for at få belyst, før vi (jeg) kan slutte til en konklusion, er hvad du mener med ideologi?
Ikke ordet ideologi, men begrebet eller konceptet.
Hvis du ikke forstå mit spørgsmål skal jeg gerne uddybe, hvad der hindre mig i at fange det budskab, som du forsøger at formidle.
Men for at min kommentar ikke bliver for lang, vil jeg antage, at du forstår spørgsmålet.
" idealist - det er for unuanceret og uholdbart"
Peger du her på, at mennesker, som du kalder idealister begår en fejl?
Du er med på, at et udsagn på formen:
'Q er X'
Er et absolut udsagn ikke?
Når du skriver idealist (Q) er for unuanceret og uholdbart (X).
Så kunne det være et falsk udsagn.
Hvordan undersøger vi to nu, om dette udsagn er sandt eller falsk?
"at de fleste politiske partier"
Er vi enige om, at partier ikke siger/mener noget?
Mennesker siger noget. Til tider det, som de mener.
At vi kategoriserer mennesker i partier og identificere mennesker med partier.
Er der smart?
Vil du sætte et par ord på, hvordan det er smart?
Ikke kun nemt- Men smart som klogt.
Hvis du godtager min tanker ovenfor. Så må vi også være enige om, at det er mennesker, der er ideologisk styret.
Er det noget vi vælger, når vi går ind i politik eller hvad tænker i den forbindelse?
Er der mennesker, der ikke er det?
Hvordan skelner vi?
Lad mig understrege: Dette er ikke kritik. Jeg er slet ikke kvalificeret til at fremføre en saglig kritik endnu.
Mine spørgemål er formuleret for at opnår bedst mulig forståelse af det, som du forsøger et formidle.
Du skriver: "Jeg frustreres, når Socialdemokratiet hårdnakket fastholder, at en tidlig tilbagetrækning skal være en rettighed for alle personer"
Er denne situation af frustration ikke netop udtryk for, at du ikke ser deres bud som en ideel løsning?
Er det ikke, i sig selv, et udtryk for den ideologi, som du vurdere tinge ud fra?
Jeg er helt åben for, at jeg misforstår dig her, så skyd endelig løse med korrektioner.
Igen- Læse det ikke som et udtryk for, at jeg er uenig.
Jeg kan ikke være uenig med noget jeg endnu ikke forstår.
" Af ideologiske årsager vil socialdemokratiet derfor ikke blot give nedslidte"
Denne kommentar tager jeg med for at vise, at der også er noget jeg godtager uden at stille yderligere spørgsmål. Det handler ikke om at bombardere dig med spørgsmål, som du ikke kan svare på.
Jeg er enig i dit udsagn her. Og har ikke brug for yderligere undersøgelse.
"hvad fagpersoner og forskning mente"
Jeg er ikke færdig med hele tråden. Så jeg er åben for, at du har henvist til kilder for dette.
Har du det skal jeg nok finde det.
Ellers har jeg brug for at du peger på, hvad det er for en forskning.
"Jeg interesser mig ikke ret meget for virkeligheden"
Der er vi igen på samme spor. For mig er det dog kun aktuelt.
"for den kender ingen"
Jeg ved ikke, hvordan det skal forstås. Er det retorikken med at: '< 100 % = 0 %'?
Fordi jeg tænker, at mange andre peger på forskellige og modstridende forståelser af virkelige fænomener, som udtryk for at forståelser er mere eller mindre velunderbygget.
Vil du hjælpe mig her. For at vi ikke kommer til at underkender den forskning, som du tidligere har peget på.
Jeg læser, at du kommer til at gendrive din henvisning til forskning når du acceptere en individuelt ideologisk komponent. Men ikke definere den så nøjagtigt, at vi kan "modregne den".
Lad mig belyse.
Hvis: X (Den individueller ideologi) + Y (Vurdereingen (vurderet gennem X) af ydre samfundesfænomener) = Forslået løsning
Så har vi vel ikke grundelag for at pege på, hvad forskellige løsningsforslag vil medføre som fænomener i verden uden for vore hoveder, og dermed heller ikke mulighed for pege sagligt på den ene løsning, som mere attraktiv end en anden?
Kommer du ikke til at peger på relativisme (som vel også er en ideologi)?
Jo mere vi erkender og kender vores individueller ideologi (Frem for at fornægte den gennem "Jeg ikke ser mig selv som ideologisk anlagt"). Jo mere præcist ka vi skelne mellem vore ideologiske forståelse og vore objektive forståelse.
Eller hvad er det jeg misforstår her?
"selvfølgelig skal have lov til at bruge ideologierne som pejlemærke"
Et absolut udsagn, endda med styrkemarkøren "Selvfølgelig".
Hvad viser os, at dette udsagn er sandt?
Eller hvordan falsificere vi det?
"selvom jeg ikke ser mig selv som ideologisk anlagt"
Kan vi udelukke, at du begår en fejl i den vurdering?
Det kan vi vel ikke før vi har et rimmelig præcist billede af, hvad ideologi er i den forståelse, som du peger gennem?
Hvis du ikke havde ordet 'ideologi' hvilke andre ord ville du så bruge, til at beskrive dette koncept eller fænomen?
"at også jeg kan spejle mig selv i nogle af ideologierne"
Dermed peger du på ideologier som noget uden for os.
Det har vi ikke defineret endnu. Så den vil jeg lade ligge.
Dog ikke uden, at pege på, at jeg er uenig. Jeg vil dog lade det være op til de bedste argumenter at pege på en pointe. Det er ikke noget. som jeg står fast på.
"dérfor tillægger jeg dem ikke som udgangspunkt nogen særlig betydning"
For ikke at spile med helt lukkede kort.
Det gør jeg. Endda meget stor betydening.
Men jeg er, på den anden side, bange for, at vi ikke peger på det samme fænomen, selv om vi bruger det samme ord.
Kan du forstille dig, at mennesker kan tro, at de taler om det samme alene fordi de bruger samme ord, men inde i hver deres hoved peger på to forskellige fænomener?
Fx 'Forår' som noget naturligt for ene og den anden; foråret og det at bladene springer ud, som udtryk for imaginær himmelnisses værk.
Den ene taler om naturens gang. Den anden taler om religion.
Du skriver: "Det står jeg også fast ved"
Hvor jeg mere interesserer mig for, hvilket fundament, at du står så fast PÅ!
Jeg har fremført mange spørgsmål.
Jeg forventer ikke, at de alle bygger på en korrekt forståelse af det, som du forsøger at sige.
Vælg venligst et par stykker af dem, som du finder, vil være mest opklarende i forhold til min misforståelse, som du ser den og ser, at jeg har brug for, for bedst/nemmest at kunne korrigere min forståelse i retning din forståelse.
Vi har nu være en tur rundt i den hermeneutiske spiral.
Håber, at du har mod, tid og lyst til en tur mere.
Venligst Wernn