Flemming Dalsgaard (dino)
"penge er virkelig et interessant emne"
Er det?
Jeg synes det er mere interessant at tænke over og undersøge, hvorfor folk tror på den slags.
Vil du pege på, hvor, du mener, at jeg tager fejl?
"Jeg tænker, altså eksisterer jeg."
Problem er her: Hvem observerer at 'jeg' tænker?
Den er ikke bedre end.
-En imaginær himmelnisse har skabt universet
-Universet eksisterer
Ergo himmelnissen eksisterer
Det er ren cirkulær argumentation.
Præmmisserne forudsætter konklutionen.
nemlig: At et 'jeg' gør noget.
"Jeg sulter, altså eksisterer jeg."
Noget opleve blot konstateringen af sult.
Man kan ikke pege på dette noget og forudsætte, at det er noget bestemt, før man har undersøgt, hvad det er.
"Virkeligheden er ofte banal"
OK er den det?
Igen: Vil du fremlægge de undersøgelser, som vi kan lægge til grund for denne konklution?
"Vi kan ikke bortforklare virkelighede"
Nej- Det er det mdsatte forhold jeg påpeger.
Ikke fornægte, men påstå.
Kan man påstå sig til en virkelighed?
Er det sådan, at noget bliver virkelighed blot fordi nogen påstå det og andre tror på påstanden?
"bare fordi vi har svært ved at skabe sammenhæng i vore beskrivelser af den"
Kan man komme til at tro på noget som virkelighed, fordi man er blevet præsenteret for en falsk beskrivelse?
Fx skabelsesberetningen. Er skabelsesberetningen virkelighed?
"Er det rimeligt at påstå at der er en causal sammenhæng imellem fattigdom og sult?"
Når du fremfører det som et spørgsmål, vil jeg svare nej. Men kun fordi jeg ikke kender denne sammenhæng. Men jeg kender en alternativ forklaring, som fører til samme sæt af observationer.
Hvordan undersøge vi nu om det narrativ, som vi er opdraget til at tro på, stemmer bedre med virkeligheden end et alternativt narrativ?
"Ja, det er rimeligt"
Ok så er det vel tilsvarende rimeligt at forvente, at der findes har data, der underbygger det som rimeligt?
"Fattigdom kan ganske vist være mange ting"
Lad os nu ikke løbe videre før vi har præmisserne på plads.
Foreløbig har vi kun påstået fattigdom. Men ikke fremført noget faktuelt.
"Man kan godt være fattig"
Underbyggende data tak?
"selvom man får nok brød og grød at spise"
Jeg ser ikke relevansen. Fordusætter du ikke har, at er vi har etableret en forbindelse mellem fattigdom og sult?
Det mener jeg ikke, at vi har. Hvad er det, som jeg overser?
"Fattigdommen kan afspejle sig i andet end simpel sult"
Hvordan afspejler en heks sig?
Hvordan skelner vi mellem narrativt og virkeligheden?
"Men har man intet at spise så er man i sandhed fattig"
Data tak?
Bliver børnene i byen syge, er hun i sanhed en heks.
Håber, at du kan se analogien.
Hvis ikke så peg på den fejl, som du mener, at jeg begår.
"Penge eksisterer"
Eksisterer hekse?
Hvis ikke. Vil du beskrive den betydende forskel på narrativet om hekse og narrativet om penge mht. sandhedsværdi.
"Men penge definerer ikke klart trivsel i livet"
Er det sådan at ting springer ind i eksistens, hvis blot vi definere det som sådan?
"Penge er ikke en illusion"
Hvordan er hekse en illusion eller hvad du nu tænker?
"Men der kan være noget illusorisk i troen på at penge i sig selv garanterer trivsel og lykke"
Jeg taler ikke om hverken sult, trivsel eller lykke. Det er 'red herrings' (Slå det evt op) som du inddrager.
Vi har ikke etableret en forbindelse mellem penge og til noget af dette.
Vi må skelne mellem penge og pengetroen, på samme måde som vi skelner mellem hekse og troen på hekse.
Kvnder døde på bålet; Som fakta.
Ikke fordi de var hekse, men fordi folk troede, at de var hekse.
Mennesker dør af sult; som fakta.
Hvordan etablere vi nu, at de dør fordi de er fattige og ikke fordi folk TROR, at de er fattige?