Jeg synes, det er et svært spørgsmål, først og fremmest fordi en sætning som "lad Bibelen herske i Guds hus" har mange betydninger (og måske derfor, ingen betydning), alt efter hvem du spørger. Bibelen er jo ikke kun én ting, den er et resultat af årtusinders forskelligartet fortolkning og den fortolkning der skaber folkekirken som vi kender den lige nu er bare én af mange, én i en lang, lang række. Alt efter bølgerne i samfundet, vil den kristne tro se anderledes ud igen om ti, tyve, halvtreds, hundrede år. Vil den være væk? Jeg tror det ikke, men den vil have et helt andet udtryk - også end hvad vi ser i dag.
Jeg plejede selv at gå rigtig meget i kirke som barn. Jeg brugte kirkerummet til alt muligt, søndagsskole, før-konfirmand, konfirmand, spejder og efter at jeg selv begyndte at læse teologi, som fortrøstningsfuldhedens og inspirationens sted. Desværre blev jeg syg (psykisk) og måtte opgive min drøm om at blive præst og grundet forskellige omstændigheder i mit liv, har jeg ikke brugt kirken særligt meget siden da. Ikke af manglende lyst eller fordi folkekirkens format skræmmer mig væk, men simpelthen fordi mit liv ikke giver mig overskuddet til at forfølge den vej lige nu. Jeg håber at vende stærkt tilbage snarest mulig.
Så det korte svar til dit lange spørgsmål skal fra mig lyde: Jeg tror ikke det er en mangel på Bibel-tro der gør at folk ikke kommer i kirken, jeg tror folkekirken fortolker, bruger og videregiver det kristne budskab i samme stil som kirken til alle tider har fortolket, brugt og videregivet. I den henseende er det eneste der har ændret sig samtiden og samfundet. Vi lever i en verden hvor folk har for meget andet på programmet og derfor ikke vælger kirken til. Jeg tror, vi ser på en bølge og bølgen må vende før forandringen sker. Nogle ting må man bare vente på. Dette er en af dem. Hvis du spørger mig.
Kirken gør det rigtigt nok ved at være samtidsrelevant, inkluderende og omstillingsparat.