0Abraham v. Helsings optegnelser - Om Abraha...
Abraham van Helsing, født 4. februar 1847 i Amsterdam som søn af ... [...]
Romaner
13 år siden
0Abraham v. Helsings optegnelser - 17. kapit...
Peter van Helsings sidste sag · Fra 1939 til 1945 gjorde Peter van ... [...]
Romaner
13 år siden
0Abraham v. Helsings optegnelser - 16. kapit...
Peter van Velsings sagsmappe · Min far beskæftigede sig kun med nos... [...]
Romaner
13 år siden
0Abraham v. Helsings optegnelser - 15. kapit...
Peter van Helsings noter II · Som jeg før har nævnt, har jeg ikke v... [...]
Romaner
13 år siden
1Abraham v. Helsings optegnelser - 14. kapit...
Peter van Helsings noter · Min mor viste mig min fars papirer, da m... [...]
Romaner
14 år siden
1Abraham v. Helsings optegnelser - 13. kapit...
Sagen Renfield · Som man nok har fundet ud af, har jeg bosat mig i ... [...]
Romaner
14 år siden
2Menneskets bedste ven
De stod på hjørnet, hvor gadelygten meget belejligt var gået ud o... [...]
Noveller
14 år siden
2Manden på bænken
Ingen ved mødet bemærkede den gamle mand på bænken lige ved siden... [...]
Noveller
14 år siden
1Abraham v. Helsings optegnelser - 12. kapit...
Sergent Bertrand, menneske eller monster · Denne sag, som M.H. henl... [...]
Romaner
14 år siden
1Abraham v. Helsings optegnelser - 11. kapit...
Fra Abraham Van Helsings journaler · Jeg er ikke klar over, hvem de... [...]
Romaner
14 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Susanne Pallesdottir (f. 1956)

Hvem bliver vampyr?

   Som alle ved, bliver den person, der dør af Nosferatus angreb selv vampyr efter sin "død", hvis ingen foretager det fornødne. Men navnlig i folketroen er der tilsyneladende mange andre måder, hvorpå en person kan blive en "udød". Jeg har dog en anelse om, at de fleste af disse mest eksisterer som moralregulerende advarsler, for at folk kan tilpasse sig det omgivende samfunds normer. Jeg vil alligevel beskrive dem, da man intet ved med sikkerhed på dette område.

1. Mennesker, der dør uden kirkens riter og uden at have fået tilgivelse for deres eventuelt begåede synder. Dette kan meget vel betragtes som en advarsel mod at nærme sig ateismen.

2. Børn, som bliver forbandede af deres forældre. Som det fjerde bud påbyder, skal man ære sin fader og moder; og jeg går ud fra, at der skal noget meget alvorligt til, før nogen forbander deres egne børn.

3. Menedere. At begå mened er til alle tider blevet betragtet som en alvorlig forbrydelse. I vort moderne samfund straffes det med fængsel; i tidligere tider kunne det straffes med døden; og vi ved, at en falsk ed kan sende andre i fængsel eller på skafottet.

4. Mennesker, der er blevet ekskommunikerede. At blive ekskommunikeret, dvs. at blive udstødt af kirken, må have virket meget stærkt på tidligere tiders mennesker, som levede meget tættere på de af kirken foreskrevne normer. At stå udenfor kirken ville tidligere sige at stå udenfor alting.

5. I nogle egne af Rumænien, hvis specielle situation jeg har omtalt, mente man, at udøbte kvinder ville blive Nosferatuer. Hvad der skete med udøbte mænd, melder traditionen intet om; og jeg har i det hele taget svært ved at se, hvordan noget barn kunne forblive udøbt i tidligere tider. Med mindre man da med "udøbt" mente med- lemmer af ikke kristne trossamfund; hvilket ville betyde, at normerne fordømte alle ikke-kristne til at blive Nosferatu.

6. Grækenland har, eller havde, adskillige besynderlige forestillinger om hvem, der risikerede at blive Nosferatu. Det skulle således gælde mennesker, der blev født på selve juledag eller mellem juledag og helligtrekonger. Det kunne også gælde folk med blå øjne, et særsyn i Grækenland. Desuden var det syvende barn af et syvende barn i stor fare for at ende som Nosferatu.

7. Rødhårede mennesker. Jeg, der er født i et land, hvor rødt hår er alt andet end usædvanligt, har altid haft svært ved at fatte, hvorfor rødhårede i andre lande og til andre tider har været betragtet som en trussel eller et ondt varsel. Men man har altså ment, at de risikerede at blive Nosferatu uden anden skyld end deres iøjenfaldende hårfarve.

8. Selvmordere. Disse ulykkelige, undertiden syge og forstyrrede personer, der gør en ende på deres egen tilværelse, er til næsten alle tider blevet set på med afsky; og ind til for ikke så længe siden var det skik i alle såkaldt civiliserede lande at begrave dem enten udenfor kirkegården; sågar på retterstederne, eller i det hjørne af kirkegården, som havde det dårligste ry. Man har endog brugt at pæle selvmordere, ligesom man pæler Nosferatu, og det er vel fra denne tradition, skikken om selvmordere som kommende blodsugere er opstået.

9. Hvis en fugl fløj over et lig, der var gjort rede til begravelse, eller en hund eller kat sprang over det, mente man, at salig hensovne kunne genopstå som Nosferatu; hvorfor man omhyggeligt vågede over liget, ofte med bøn, tændte kerter og salme-sang, før afdøde kunne komme i jorden. Denne skik kendes fra adskillige lande, men er især fremherskende i Bulgarien.

Af det ovenstående vil det tydeligt fremgå, at den reelle frygt for Nosferatu har kunnet udnyttes af de små, tætknyttede og ensartede landsbysamfund til at udskille fysisk, moralsk og religiøst afvigende personer og fremstille dem som en slags bussemænd, så andre ikke skulle føle sig fristede. Man kunne kun i sjældne tilfælde hamle op med Nosferatu selv; men så føltes det godt at have syndebukke, der var nemmere at nå.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 30/01-2010 16:21 af Susanne Pallesdottir (Schindler) og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 659 ord og lix-tallet er 35.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.