En lille fortælling


16 år siden 1 kommentar Noveller

0Caroline
Jeg er en pige på 23 år, som bor i Viborg. Jeg hedder Emilie. Jeg... [...]
Noveller
15 år siden
1En lille fortælling
Det er mandag morgen. Klokken er fem og vækkeurene ringer over he... [...]
Noveller
16 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Mette Dalgaard (f. 1987)
Det er mandag morgen. Klokken er fem og vækkeurene ringer over hele huset. Lidt efter lidt vågner alle, og lysene tændes på værelserne. Vi tager alle tøj på og så går vi mod de 350 køer, som venter på at blive malket. Vi har lige fået ny løsdrift for et år siden. Mens vi malker, prøver far og jeg at lære de to nye elever at kende.
   Da vi er ved at være færdige, viser jeg Nanna, hvordan man får køerne ned til malkning, og hvordan man gør rent efter dem, får dem fodret osv.
   Bagefter går vi alle fire ind til mor for at spise morgenmad.
   "Lasse, i dag kan du tage med Marianne rundt," siger far.
   "Okay," nikker Lasse.
   "Marianne, har du et par kvier, jeg kan få ind til malkning?" spørger far.
   "Ja, jeg har to, du kan hente i dag."
   "Okay, det gør vi over middag," siger far.
   Efter morgenmaden går turen op for at hente halm, hø og foder til vores kødkvæg ud i engen. Vi har skotskhøjlandskvæg. Far nyder synet af dem og ikke mindst kødet fra dem. Vi giver dem foder og hø, inden vi lægger et godt lag frisk halm i deres skure, der ligger spredt i den kæmpe fold.
   Kalvene kommer og ser hvad vi laver, men løber hurtigt over til deres mødre igen. Så kører vi videre til vores grise, der er løsdrifts svin. De er lukket ude fra klokken ni om morgen til fire om eftermiddagen. Vi giver dem ekstra halm. Vi får dem vejet, så vi ved hvad for nogle, der skal af sted til slagtning i morgen. Det bliver middag, før vi er færdige, så vi tager hjem til hovedgården for at få frokost.
   "Nå Lasse, kan du klare arbejdet?" spørger far.
   "Ja indtil videre." svarer Lasse.
   "Hvordan går det rundt omkring?" spørger far.
   "Det går helt fint. Der var ingen døde grise i dag."
   "Super! Har du nogen grise klar til i morgen?" spørger far.
   "Ja, det har jeg, der er godt 100, vil jeg tro," svarer jeg.
   "Det lyder jo godt."

Efter frokost kører Lasse og jeg i forvejen op til gården med kvierne. Far og Nanna kommer lidt senere for at hente de to kvier, de har 4 kalve med fra hovedgården, som alle var kvier. Lasse og jeg går i gang med at muge ud i de to kviers bokse og får dem klar til de næste to, der skal føde i hver deres boks. Så får vi dem foderet og lukket ind, før vi kører ned til grisene for at fodre og lukke ind. Klokken bliver fem. Lasse og jeg kører til hovedgården, hvor der skal malkes. Mor er gået ud for at hjælpe med aftenmalkning, mens jeg skal lave aftensmad, som bliver til frikadeller, kartofler og brun sovs. Mor havde lavet grød til dessert. Lige inden de kommer ind, dækker jeg bord, og da de kommer ud fra stalden, sætter jeg maden på bordet. Der går ikke længe, før vi sidder ved bordet og spiser. Efter jeg har ryddet op efter maden, går jeg i bad, og så skal der ses nyheder og tv. Men klokken ti måtte jeg give efter for trætheden og går derfor i seng.

En måneds tid senere.
   Jeg er begyndt at lære de to elever godt at kende. I dag har jeg Nanna med rundt. Hun har lige fundet ud af, at hun er gravid og hun vil have en abort. Når jeg prøver at snakke med hende om det, bliver hun sur og siger, jeg ikke ved, hvad jeg snakker om. Den dag opgiver jeg får hun skulle nok vide hvad jeg har været i gennem for 2 år siden. Da vi har fem minutter går jeg ud og får lidt luft. Jeg ringer til min moster for at snakke med hende om det. Hun får mig til at køle ned.
   "Marianne, skal Cecilie og jeg ikke komme til middag, så vi kan ses der." Vi afslutter samtalen, og jeg går tilbage til arbejdet. Klokken halv tolv kører vi tilbage til hovedgården. Mosters bil holder i gården, jeg når lige at parkere bilen, før jeg er på vej ind i gangen, hvor jeg stiller skoene og får jakken af. Jeg skynder mig ud i køkkenet.
   "Cecilie," siger jeg og giver hende et kram, mens de andre også kommer ind i køkkenet.
   "Moah." Cecilie holder om mig, hun giver mig også et kys.
   "Der er én, som er glad for at se sin mor," siger moster.
   "Det er godt, at hun ikke har glemt mig." Jeg sætter Cecilie ned i højstolen igen. "Hvad vil du have på din mad?"
   "Hmm." Hun peger på leverpostejen. Jeg smører maden og skærer den ud til hende. Efter vi har spist frokost, tager jeg Cecilie med op for at sove til middag. Da hun ligger under dynen, ser hun på mig.
   "Mor ikke gå."
   "Jeg skal nok blive," siger jeg og nusser hende. Hun falder i søvn og jeg går ned til de andre, Nanna og Lasse er gået for at holde deres pause.
   "Marianne, synes du ikke, det er på tide, at Cecilie kommer hjem?" spørger far.
   "Jo, men jeg har ikke tiden til hende."
   "Hvis du gerne vil have hende hjem, skal vi nok finde ud af det," kommer det fra mor.
   "Mor kan køre hende i dagpleje, når du tager morgenmalkning," siger far.
   "Jamen jeg vil meget gerne have hende hjem, men tror I hun vil?" spørger jeg.
   "Hun spørger tit om, hvorfor hun ikke må bo ved dig, så jeg tror gerne hun vil hjem til dig og bo," siger moster. Det bliver så aftalt, at mor og jeg skal hente Cecilie i morgen. Jeg går op og lægger mig ved Cecilie igen. Jeg kigger på hende. Hun er det dejligste og smukkeste barn. Det er nok fordi, hun er mit eget. Cecilie er et barn jeg fik med en fyr, jeg havde blindt forelsket i mig og at han smuttet, da han hørt jeg var gravid. Jeg valgte at lade min moster tag sig af hende, da jeg ikke selv magtet det. Jeg falder selv i søvn kort efter.
   "Mor, Mor." Jeg åbner øjnene.
   "Hvad er der, min skat?" spørger jeg.
   "Jeg er tørstig."
   "Så lad os få dig i noget tøj og gå ned til mormor," siger jeg og skifter Cecilies ble og giver hende tøj på igen. Vi går ned i køkkenet. Jeg finder noget saftevand og hjælper hende lidt med at drikke. Jeg tager hende med ud i stalden for at se på køerne, hun kan godt lide at være med i stalden.
   Inden længe kører Cecilie og moster igen. Jeg forsætter hvor Nanna og jeg stoppet før middag.

Næste dag efter frokost kører mor og jeg til byen, hvor vi køber tøj, sko, legetøj, klapvogn, bleer, to autostole, seng, sengetøj, puslebord med skuffer og højstol.
   Vi kører så mod moster for at hente Cecilie hjem. Moster har snakket med Cecilie om det. Så får vi sat den ene autostol i bilen og sat Cecilie i den. Vi kører hjemad. Jeg skal ud og arbejde et par timer. Jeg har Lasse med rundt i dag. Han spørger til Cecilie,og jeg svarer ham på det, jeg har lyst til at sige. Klokken halv fem kører vi tilbage til hovedgården. Jeg går ind for at lave mad, mens jeg snakker med Cecilie som sidder i højstolen og leget. Da vi er færdig med at spise, tager jeg Cecilie med op for at få samlet hendes seng. Jeg lægger hendes gamle sengetøj på, for det nye skal vaskes først. Jeg giver hende et bad, hun får nattøj på, og jeg børster hendes tænder. Så lægger jeg hende i seng. Hun får sin nye bamse at sove med. Jeg læser en bog for hende. Da hun sover, går jeg ned og vasker hendes nye tøj og sengetøj. Jeg lægger det først i vaskemaskinen og sætter i gang. Jeg går i seng, da jeg har lagt det sidste i tørretumbleren.

En måned senere.
   Det er dejlig at have Cecilie boende, hun er også blevet meget gladere siger de i dagplejen. Nanna er stoppet, hun har bestemt at få barnet sammen med kæresten. Vi har fået en ny elev. Lasse og jeg er begyndt at snakke rigtig meget sammen. Hvis jeg skal arbejde i weekenderne, vil Lasse meget gerne passe Cecilie, det er dejligt. Jeg ved, at det bliver trist, når han stopper. Det er fredag inden frokost. Lasse og jeg er i gang med at muge ud i kalvebokserne.
   "Hvad skal du lave i aften?" spørger Lasse.
   "Passe mit barn, vil jeg tro," siger jeg.
   "En af mine veninder holder fest i aften, hvis du har lyst, må du gerne tage med mig," siger Lasse.
   "Jeg må lige se, om jeg kan få en barnepige til Cecilie, men jeg skal nok lige give besked," siger jeg. Det bliver frokost, jeg går ind til mor og spørger, om hun vil kigge efter Cecilie i aften.
   "Jo, selvfølgelig vil jeg gerne det," siger mor. Efter frokost giver jeg Lasse beskeden. Nej, hvor bliver han glad, da jeg fortæller ham det. Jeg glæder mig faktisk meget til en bytur er flere år siden jeg sidst har haft sådan en. Da vi er færdig med at spise den aften, går jeg i bad. Bagefter tager jeg et par pæne bukser, en top, et par lange støvler og makeup på. Jeg børster mit hår, og lader det hænge for en gangs skyld. Jeg putter Cecilie inden vi kører. Jeg er vildt nervøs. Men bliver overrasket, for Lasses venner er vildt søde og tager sig godt af mig. Men så kommer spørgsmålet.
   "Lasse siger du har en datter, men man kan slet ikke se, du har været gravid. Hvordan klarede du det?" spørger en pige.
   "Tak, men er jo 2 år siden, jeg har været gravid, jeg arbejder jo meget derhjemme og har løbet meget."
   "Jeg har en dejlig dreng på 3 år, men kæmper stadig med vægten," siger hun.
   "Ja, det er hårdt at få børn, men hvor er de dejlige."
   "Ja bestemt. Kan ikke forstille mig et liv uden min lille Kasper. Det kunne nu være sjovt; hvis vi kunne lave noget sammen alle fire."
   "Ja, det kan vi nok godt finde ud af, jeg tror Cecilie ville synes, det er fedt." Vi snakker videre, mens vi drikker. Ved tolv tiden bliver vi enige om at tage i byen. Vi er pænt stive alle sammen. Vi piger indtager dansegulvet et par gange. Det er en af de bedste aftener, jeg længe har haft. Senere kører Lasse og jeg hjem i en taxa, vi går hver til sit. Der går noget tid, før jeg ligger i min seng. Men da jeg kigger på min mobil, er der kommet en besked, den er fra Lasse.
   Hej tak for en rigtigt hyggelig aften og nat. Skal spørge fra min veninde, om du vil med ud og bade i morgen eftermiddag sammen med ungerne.
   Jeg skriver tilbage: Jo det kan vi godt, jeg er ved badelandet klokken tre når Cecilie har sovet til middag. Der kommer ikke flere smser, jeg vender mig og falder i søvn.
   Jeg sover som en sten til middag næste morgen. Jeg får vasket mig i hovedet og får tøj på før jeg går ned i køkkenet. Cecilie bliver glad for at se mig, og jeg må give hende et kys, før jeg sætter mig ned for at få noget at spise. Bagefter lægger jeg Cecilie til at sove, og mens jeg venter på, at hun vågner igen, pakker jeg badetøj og håndklæder, og jeg giver mig til at læse. Cecilie vågner ved halv tre tiden, jeg tager hende og badetøjet med i bilen. Så kører vi ind til badelandet. Cecilie sidder på bagsædet og snakker. Vi går ind i forhallen, hvor Lasses veninde Lise venter med hendes søn. Lasse og kæresten til Lise sidder der også. Cecilie går hen til Lasse som tager hende op. Vi køber billetter, Lise og jeg tager Cecilie med ind og drengene tager Kasper med. Vi bliver omklædt og bliver skyllet og får badetøj på. Så går vi ud for at bade. Jeg giver Cecilie badevinger på, før hun får lov til at komme ud til drengene. Lise og jeg sidder på kanten og snakker.
   "Lasse er utrolig glad for dig. Det kan man se," siger Lise.
   "Ej tror du det?"
   "Jeg er helt sikker. Jeg har kendt Lasse længe, og det er længe siden, at jeg har set ham så forelsket. Hvad synes du om ham?"
   "Han er meget sød, Han er også meget glad for Cecilie og hun for ham."
   "Er du glad for ham?" spørger Lise. Jeg ser på Lasse og får sommerfugle i maven.
   "Ja det er jeg," siger jeg og smiler. Lise smiler tilbage, så svømmer vi ud for at deltage med de andre. Vi svømmer rundt i 3 timer, før vi står op og tager hjem, hver for sig. Mor har aftensmaden klar, da vi kommer hjem. Lasse kommer ind og spiser med. Cecilie er træt, og det er en kamp at holde hende vågen, til hun skal i seng. Da Cecilie er kommet i seng, må jeg snakke med Lasse, så jeg går ind og banker på hans dør. Der går nogle minutter før Lasse åbner døren.
   "Jamen Marianne, hvad vil du?" spørger Lasse.
   "Jeg må snakke med dig."
   "Jo, men så kom ind, ven," siger Lasse og tager mig med ind i stuen. Vi sidder lidt i stilhed, men så tager jeg mig sammen.
   "Lise mener, jeg skal fortælle dig om mine følelser for dig."
   "Følelser for mig?" kommer det fra Lasse.
   "Jeg ved godt, du nok ikke har de samme følelser for mig."
   "Jeg har følelser, men jeg ville bare tage det stille og roligt, så ingen af os og ikke mindst Cecilie bliver såret, hvis det ikke går mellem os," siger Lasse. Vi snakker videre i en time. Vi bliver enige om at prøve at have et forhold, så kan vi se, hvad der sker. Ved ti tiden går jeg ind i seng.

2 år senere.
   Lasse og jeg har nu været sammen i lang tid, vi har købt vores eget sted, som ikke er langt fra far og mor eller Lasse nye arbejde. Vi har forelsket os i et sted, hvor vi skal give stuehuset en kærlig hånd, men der er god plads, godt fra vejen, og vi har vores egen sø. Der havde boet et gammelt ægtepar, hvor konen er blevet enke og var flytte i plejebolig. Vi havde givet det hele en god omgang da vi overtog det og måtte lave en masse for at få det til at se godt nok ud. Hele huset havde fået en stor omgang og renset søen. hegnet marken ind med søen på. hvor efter vi har købt nogle tamme får, ænder, gæs og nogle fisk.

Som tiden går har vi arbejdet hårdt, og nu har vi købt en masse forskellige dyr som hunde, katte, kaniner, marsvin, æsler, små ponyer, geder, køer både jersey og højlandskvæg, som går på hver deres steder på gården. Vi har også lavet gården om til en besøgsgård, så folk kan komme og kigge. Mange af dem synes godt om stedet og kommer igen. Børnene elsker dyrene og de voksne synes om haven og udsmykningen af gården.
   Årene går og vi får flere forskellige dyr.
   Lasse og jeg bliver lykkelig gift og får to børn. Cecilie elsker sine søskende.
   Det er en lille fortælling fra mig.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 29/04-2008 03:08 af Mette Dalgaard (Minimimse) og er kategoriseret under Noveller.
Teksten er på 2586 ord og lix-tallet er 21.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.