Oprydning
Var der noget Michelle hadede, så var det at rydde op. Desværre havde Katrine denne morgen foreslået dem alle, over morgenbordet, at gøre netop det – rydde op. Og Michelle og Penny var blevet stemt ned!
- Det er jo bare noget, der skal gøres., forsøgte Julia at berolige dem, - Og bagefter vil I være rigtig, rigtig stolte af jer selv, over at det lykkedes!
Penny gabte. Michelle så trist ud.
- Kom nu, piger! prøvede Christian, - Det skal da nok blive sjovt.
- Ha. Ha., kom det trist fra Michelle, - Ja, jeg glæder mig allerede... voldsomt. Jubi. Ih, hvor bli'r det spændende.
De andre rejste sig og gik i gang. Michelle så lidt ned på det askebægre, Katrine netop havde fyldt med dets sædvanlige indhold, og tænkte:
- Arh. Det vil være ondt ikke at hjælpe lidt til. Jeg må også tage min tørn.
Så rejste hun sig langsomt, tog askebægret, og tømte indholdet ned i skraldespanden, der stod ovre i et hjørne. Derpå forlod hun køkkenet, og ville gå ind i studiet. Hun kunne allerede høre grim støvsugerlarm derindefra. Højest sandsynligt noget Penny havde gang i. Hun elskede mekanik.
- Apropos elske., tænkte Michelle, - Hvad elsker du selv? Jo. Noget man kan sidde stille med, og...
Hendes tanker blev afbrudt af Katrine, der pludselig stod bag hende og spurgte:
- Michelle, kan du ikke lige tage de her tørklæder og gøre et eller andet ved dem? De lå og flød inde på gulvet, og jeg har sat Penny i gang med at støvsuge, så kan du ikke lige tage at få lagt dem på plads – eller i det mindste gemt dem af vejen?
- De ser jo helt rodede ud. sagde Michelle forsigtigt, og skævede til kassen, de plejede at ligge i.
- Ja, sukkede Katrine, men jeg havde så travlt. Jeg skal også nå at gå toilettet igennem.
- Ku' jeg så ikke?
- Hvad end du tænker på er det sikkert en god idé., smilede Katrine forpustet, - Gør du bare det.
Katrine forsvandt ud af syne, medens Michelle gik i gang med at samle tørklæderne sammen i en bunke, give sig til at stryge dem og lægge sammen, for til sidst at hente kassen, og anbringe dem i den. Stille og roligt arbejde. Og som hun nød det.
Efter et stykke tid, hvor støvsugeren heldigvis ikke havde været til at høre, dukkede Katrine op igen.
- Nej, hvor er du dog flittig! smilede hun.
- Nåh... Ja... Måske? sagde Michelle lidt genert og så op, - Men, det er nu også meget hyggeligt at sidde her...
- Nåh? Jeg synes piben har fået en lidt anden lyd!
- Jo, men, det skal jo gøres.
- Præcis. Og man bli'r så GLAD bagefter! Så stolt af sig selv – synes du ikke også det?
- Hm... Jo...
- Nå. Jeg vil smutte ind. Der er kaffe og kage om en ti minutters tid. Julia er gået i gang med at lave marmorkage – og Christian er rendt i byen efter mere mælk. Hvor lang tid har du tilbage, før du er klar?
- Omkring... fem minutter tror jeg? Ti styks, så er jeg klar.
- Perfekt! Vi ses om lidt. Jeg smutter ind og dækker bord.
Og Katrine forsvandt.
Lidt efter sad de alle sammen i køkkenet og hyggede sig.
- Hvor ér her altså blevet fint., Katrine så rundt, - Det har I altså klaret fint, kære venner. Det var lige hva' der trængte til!
- Jo, det... Det har du nok ret i. sagde Penny og så sig også rundt.
- Og i morgen..., sagde Christian, - Skal vi alle sammen ha' det skægt. Vi skal optage video, og når jeg siger vi, så mener jeg naturligvis, at I skal optages og jeg skal filme!
- Det bli'r da spændende, hva'? sagde Julia, - Så'n alle sammen, sammen, på én gang!
- Ja, og Matthias bliver sikkert glad for nye billeder af sin drømmepige. lo Penny og daskede Michelle blidt på skulderen.
- Nu kan vi jo også tillade os at vise studiet frem igen – nu er her jo pænt. konkluderede Katrine med et kærligt blik mod den åbne dør mod studiet, hvor alt var nyt, rent og duftende skønt.