Nana tager en panodil
Hun står inde på sit værelse i pyjamas og badekåbe. Er lige stået op. Læseferien er begyndt, og den næste årsprøve er i overmorgen. Skriftlig dansk. Hun ved ikke helt, hvordan man skal forberede sig på det. Emnerne kan jo være hvad som helst. Men hun klarer sig nok; hun plejer at få 10 eller 12 i sine stile. Hun klarer sig nok i alle årsprøverne. Der er ikke noget at bekymre sig om. Ikke for Nana.
Hun kigger på årets afsluttende billedkunst-projekt, som ligger og flyder på reolens nederste hylde. 'Øjnene er vinduerne ind til sjælen - eller hvad?' er titlen på hendes planche. Hun fik 7 for det.
Hun tænker på det, som ham 2.g'er drengen i nord-huset sagde, da hun spurgte ham. Hun lignede 'en glad pige, der har styr på det hele.'
Hun har lidt hovedpine. Hun går ud på badeværelset, lukker og låser døren bag sig, finder glasset med panodiler frem fra medicin-skabet.
Et øjeblik stirrer hun ned i pilleglasset. Der er omtrent 20-30 panodiler. Hun læser det, der står på etiketten: 'Overskrides den anbefalede dosis, er der fare for forgiftning. Er der mistanke om overdosering, bør du straks søge læge.'¨
Hun stirrer ned på alle de små hvide piller. Bare et øjeblik. Så tager hun én, sluger den med noget vand og går ind i sit værelse igen.