Vi snakker indkøb - kære læser! Det være sig til jul eller nytår eller hverdagen.
Lige nu slides utallige nye dankort ( dem uden billede..) dagligt i et sandt elektronisk
forbrugerræs. Alt siger - priser, behov, begær (mest ved julefrokoster), jobtilbud, varetilbud, blodtryk, ambitioner, ja selv efterspørgsel på julekurve til de såkaldt trængende ifølge de forskellige velgørende institutioner er forøget.
Et hvilket som helst storcenter, stormagasin (hvis der nogle tilbage!), den sofistikerede gavebutik i et postdistrikt med store friværdier, ja selv den fusionerede brugs og den lokale havnegrill på en fjern dansk ø mærker det danske økonomiske opsving på kassestrimlen. Kassesluserne og ekspedienterne presses til det yderste, især når dankortterminalforbindelserne (uha for lix!) indimellem truer med at bryde sammen.
Luften er tyk af forkølelsesbakterier samt floskler som "hvad kan jeg hjælpe med", "hav en god dag", "hej" eller "god jul". En senior+ erindrer de gamle dage, hvor købmand Baunsgaard stod bag disken i sin brune kittel og Viking 2 blyant bag venstre øre, medens han spurgte enkelt og klart "Hvad skal det være ?".
Forskellen ligger blot i antallet af ansatte og kvadratmetre, antallet af revisortimer, nuller på omsætningstabeller, og naturligvis antallet af kunder. Både de købedygtige, -lystige, shoplifterne og de ganske få marginaliserede ikke købe-dygtige kunder. Det er en mega forbrugsfest, der synes at vare uendeligt og kun gå opad (som ejendomspriser i udvalgte matrikel-områder i DK).
Selv de hjemløses eget magasin øger salget - det er sandelig tider ;) !
Tilbudsvold
Varenumre og -variationer er næsten uendelige. Det gælder alt lige fra toiletpapir, tøj, tilbygninger, (have-)traktorer og trends. I en supermarkedskæde var der eksempelvis tilbud på toiletruller. Erkendt - godt tilbud ! Hvad skete? Kunderne kom op og slås og personalet måtte tilkalde politiet. Da jeg erfarede denne helt specielle "kampsituation" via de til stadighed konkurrerende medier, var jeg i brøkdelen af et sekund i tvivl, om jeg skulle le eller græde. Nu er det så heldigt, at din undertegnede webmaster normalt er ret holistisk indstillet og derfor valgte jeg naturligt: At græde af grin!!!!
Et eksempel på en forbrugers smerte
I den region (vi kan ligeså godt vende os til det udtryk allerede nu!), hvor din webmaster er bosiddende, besøgte jeg for nyligt et større supermarked. Her var jeg vidne til, at en tilbudsvare var skyld i en kundes akutte diskusprolaps. Kvinden var omkring de 50 år +/-, 20 kg +. Hendes ihærdige forsøg på at læsse det store stykke tilbudssteg over køledisken til den i forvejen 98,5 pct. fyldte indkøbsvogn udløste tydeligt voldsomme akutte rygsmerter hos hende. Hendes grimasser og lette svedperler i ansigtet tydede på en akut smerte i hendes kolesterol-bedækkede fysiologiske system. Medens dette anfald stod på, balancerede den store steg midt imellem køledisk og indkøbsvogn og mulighederne for stegens videre skæbne var ganske uvis.
Tilståelse
Din (ofte anstændige) webmaster må krybe til tastaturets bogstaver for "erkendelse". I stedet for at ile til og hjælpe den arme (overvægtige og akut ryg-sygdomsramte) kvindelige forbruger i hendes ihærdige forsøg på at hjemtage en større portion, dybfrostne svinemolekyler, vendte jeg mig om og fik næsten mavekrampe af grin. Da mit akutte anfald var overstået, dristede jeg mig til at se i retning af åstedet (herligt udtryk!). Her havde tilsyneladende mere humant indstillede medmennesker hjulpet den store steg det sidste stykke over i indkøbsvognen og den smertepåvirkede (og stadig overvægtige) forbruger takkede tilsyneladende gennem sine smertetåger det venlige par for denne helt specielle logistiske assistance. Medmenneskelighed findes gudskelov !
Vareudbud
Blandt andet takket være de (stadig) lave lønninger i Fjernøsten (Østeuropa er for længst på vej til Vesteuropas niveau) er vareudbudet ikke bare enormt, men også forholdsvis prisbilligt. Ordet forholdsvis er et dejligt elastisk ord, eftersom det kan anvendes a la carte i næsten enhver sammenhæng. I denne forbindelse eller kontekst (=sammenhæng - som vi siger nu om dage!) tænkes naturligvis både på den ekstremt overarbejdende, overestimerede overlæge i Storkøbenhavns underbeskattede nordlige forstæder, såvel som kontanthjælpsmodtageren i den (pr. 2007 nye) Lollands kommune. Fælles for begge danske profiler er nødvendigheden af indkøb for at tilfredsstille deres respektive biologiske drifter; her tænkes naturligvis på hele husstanden : !
Jeg vil gerne understrege (det siger vores statsminister i næsten enhver sammenhæng uanset emnets tyngde og relevans), at det i de Herrens eller Muhammeds år 2005, 2006 og hvor lang tid frem (?) er absolut fuldgyldigt, at der er et stort vareudbud. Sidstnævnte begreb associerer mig til den nyere (glimrende) mulighed for eksempelvis at købe pelse i Dansk Supermarked. Vi nævner ikke her specifikke butikker i denne (på mange måder fortrinlige) Maersk-koncern, ej heller kvalitet og priser, kun - og jeg mener af hele mit skelet med påhæng: KUN - muligheden af at kunne erhverve denne herlige og ganske varme beklædningsgenstand.
Ct.
Medens disse ydmyge linier moduleres, nærmer den danske vinter sig. Pels eller ej. De seneste mange år har den været mild. Så mild, at de fleste bærere af pelse har følt klimakteriets (ubehagelige) varmepåvirkninger under motionering uanset postnummer, alder og skattegrundlag i øvrigt. Ganske mange har (tak til bl.a.Rejsegarantifonden : ) imidlertid oplevet Sydeuropa om vinteren og set mange af de - ofte ypperlige - repræsentanter af det smukke køn bære diverse modeller og dyrearter trods en relativ mild vinter, ofte nødvendigt opknappede for at kunne ventilere : !
Udeladt ?
Læseren har sikkert allerede undret sig over talrige vinkler på dette emne, som ikke er med medtaget. Begreber som slagvare, ugens tilbud,(brand-) udsalg, duftprøver, returvarer samt hele det juridiske hængedyng, der hedder "bytteret" er udeladt.
Denne disciplin er især udbredt lige efter jul, når samme vare kan byttes i udsalgstid!
Forlang farve og størrelse som et nu for længst afviklet stormagasin i det centrale København med tilhørende landsdækkende katalogservice altid fortalte kunderne. Varenumrene er utallige og det er så sandelig producenternes fantasi også.
Bioteknologi, gen-manipulation og lignende perspektiverende innoverende områder vil afgjort på kortere og længere sigt forøge varenumrene - forhåbentlig til glæde for de fleste konsumenter, handelsbalancen og respektive landes bruttonationalprodukt.
Idéer
Den observante læser af disse forbruger-tunge linier har noteret sig, at jeg brugte "overlæge-standen" i en given forbindelse. Jeg skal i den forbindelse - relativt - ærbødigt gøre opmærksom på, at jeg har kendt en del af denne "race". Langt den overvejende del - uanset speciale, køn, hårfarve og politiske indstilling - har jeg oplevet som hårdtarbejdende, fag-seriøse, profitmaximerende (helt i orden!) profiler. Jeg har kendt ganske få - og jeg mener "få"! -, der burde ekspederes til et varigt job som skibslæge i et orkanområde eller en permanent placering i et institutionsgråt laboratorieområde i selskab med maniske mus og rigide rotter samt udendørs elektronisk dørkode.
Blandt de mange af denne ædle stand kendte jeg privat - æret være hans minde! - en ombejlet, vanvittig intelligent, selvglad og charmerende (bland selv, som de siger i slikbutikker!) overlæge og professor ansat på landets aktuelt største universitetshospital.
Ved den årlige budget-briefing af den nærmeste stab på afdelingen (inden det blev tilsendt de arme budgetbisser på en lavere etage), var det en tilbagevendende afslutningsreplik fra hans gyldne mund:
Find en idé til en udgift!
En reklamationssikret hilsen fra din Webmaster