Enron - de fleste danskere forbinder ikke meget med dette navn, men alligevel kan alle følge med i denne morale...
Hovedpersonerne i dette gigantiske US-svindelnummer hedder Jeffrey Skilling (tænk på den danske betydning) og Kenneth Lay (den danske oversættelse rummer mangfoldige muligheder). - Disse 2 herrer blev (omsider) kendt skyldig af 12 nævninge i den mega-store svindelsag i Houston, TX,USA i uge 21/06.
Begge modtog de dommen, emballeret i tusinddollar-habitter, blege smil, grædende og medfølende hustruer samt løfter fra deres (griske) advokater om anker.
Adskillige småsparere i USA har mistet deres penge og tusindvis af medarbejdere har mistet deres job. Altsammen på grund af de herrers griske jonglering med en - engang - veletableret og velestimeret megastor energikoncern i USA.
Den afskedigede økonomidirektør berrettede i vidneskranken om de 2 herrers konstante pres på ham for at skjule gigantiske gældsposter i datterselskaber, således at hovedforretningen Enron kunne fremvise det sædvanlige overskud. - Denne budget-/bogføringsgynmastik er set før og foregår givetvis mange steder i forskellige tempi og niveauer.
Det, der gør denne sag så interessant, er de gigantiske summer, der blev svindlet for. Hertil kommer, at strafudmålingen kan forventes at blive i niveau:
Enrons grundlægger Kenneth Lay, 64 år = 165 års fængsel og Jeffrey Skilling, 52 år = 185 års fængsel.
Alt er ekstra stort i Guds eget United States of America. Det største i denne gigantiske sag er ikke strafferammen, men at de mange småsparere og afskedigede medarbejdere fik en moralsk check pålydende ordet retfærdighed som et post festum plaster.
Uanset det videre forløb må det forventes, at hr. Lay og hr. Skilling's næste skræddersyede tøj vil være af et noget andet fabrikat og snit samt mønster, end de har været vant til i alt for lang tid.