Overskriften dækker ikke og dog alligevel denne klumme. Blot en startreflektion over, hvorfor næsten hver anden dansker starter et svar på spørgsmål med "jamen...". den sparker vi til hjørnespark i en focusgruppe i D(ansk) S(prognævn) eller tilsvarende.
Personlig coach og shopper og stylist er blot nogle af dagens tilbud til den travle erhvervskvinde og - mand. Psykoterapeuten og (i de eksklusive tilfælde) psykologen gemmer vi til en anden gang.
Husholdningens BNP tillader efterhånden flere og flere at få ekstern vejledning i dagligdagen og få lagt personlige strategier for fremtiden.
- Vi lever i en ego-tid, undskyld individualiseret tid. Når der nu er tilbygget udehus, dobbelt-carport; bygget nyt køkken og badeværelse med sauna og spa; indkøbt offroader eller MPV (måske på gule plader trodsalt), kæmpe-flad-tv-skærme,pejseanretninger osv., ... hvad i alverden skal vi så finde på?
En lille, let overvægtig og piberygende fremtidsforsker med en charmerende krølle hængende ned i panden fortæller konsekvent og gentagende om den individuelle oplevelsesøkonomi.
Udviklingskurser, coaches, stylister, psykoterapeuter, psykologer, spindoktorer (til de rigtig tunge drenge og piger...) instruerer - undskyld "vejleder" eller "guider" os gennem en jungle af tilbud og fristelser på de merkantile og personlige hylder.
Stress er benzinen og den er dyr...!
Og så er vi tilbage ved overskriften "Jamen....personligheden"?
Ha' en fortsat god dag med sund fornuft som coach.