Hvem er det? Ikke mange kender navnet "Cherilyn Sarkisian"; men hvis vi oversætter det til "Cher", bliver det bekendt.
Denne silikonedukke/glatte bedstemoder (vælg selv) fyldte d. 20. maj 2006 60 år. Naturligvis under gigantisk mediebevågenhed.
Erkendt: Hun vandt en Oscar i 1988 for den kvindelige hovedrolle i Lunefulde måne. En grammy i 2000 for albummet "Believe", absolut noget talent ... eller talent for promovering(?). Hvem husker ikke hendes overskræv-siddende på slagsskibets frontkanon, medens hun sang (eller mere korrekt) mimmede en melodi.
Bedstemoder på 60 år ... er gudskelov i dag en anden figur end den klassiske med sort, halvlang kjole, hvide flæser i kanterne, kraftige underarme, spredte leverpletter på kroppen, gråhvid knude i nakken, varicer på benene og en tyk "dianonissehæl" på skoene. Den samme bedstemoder ventede med lun kakao og (usunde, men dejlige) rosinboller med et uforskammet stort lag smør på. - Jeg husker det tydeligt, eftersom jeg selv var så heldig at have en sådan prototype de første 9 år af mit liv!
Dagens bedstemoder på 60 år er ofte vital, golfspillende og iklædt designer-kludde. Hun har sit eget liv (nogle gange er den kedelige bedstefader smidt ud af matriklen!). Hun er aktiv, deltager i børnebørnenes cv, venindernes trivsel og kulturlivet. Hendes hårfarve matcher moden og i mange tilfælde har hun brugt dele af sin kapitalpension på rekonstruktionskirurgi ... som Cher i sandhed.
Jeg foretrækker nu en anden smuk 60-årig bedstemoder - uden rekonstruktionskirurgi.
Verdens smukkeste afhænger vel af, hvilke øjne der ser og hvilken hjerne, der konkluderer med testetoronerne som benzin.
Til lykke - Mon Cher/Ma Cherè!