Jeg er sikker på, at mange af jer kender det. I har problemer med jeres internetforbindelse og ringer til kundeservice hos jeres udbyder for at få løst problemet.
Det gjorde jeg i går.
"Velkommen til Norlys kundeservice. Vi gør opmærksom på, at vi har meget travlt, og at ventetiden derfor kan være mere end 60 minutter", lød en kvindelig maskinstemme.
Da jeg ikke havde andet fornuftigt at tage mig til end at klippe mine tånegle, blev jeg hængende foran tv'et med telefonen på medhør for at slappe af med en genudsendelse af TV2's bedste vejrudsigter fra de sidste 10 år. Så gik de første 50 minutter med blandt andet at blive indviet i i cumulusskyernes forunderlige verden.
Lærerigt og inspirerende
Da jeg endnu ikke var kommet igennem til en servicemedarbejder, tog jeg lige en gang 4 mænd og en enkelt kone med på TLC for at slutte af med Far til Fire i sneen på Charlie. Det er forunderligt, så hurtigt tiden går, når man ser lærerigt og inspirerende tv.
Der var nu gået 2 timer og 37 minutter uden at den inciterende pausemusik i Hi-Fi kvalitet var blevet afløst af en rigtig menneskestemme fra Norlys. Jeg besluttede mig for at give dem lidt mere snor og skænkede mig en kop sjov urtete.
Da den sidste slurk var røget ned til frokosten, sluttede pausemusikken pludselig. Der var nu gået 2 timer, 59 minutter og 7 sekunder.
"Gud ske lov, nu sker der endelig noget. Tålmodighed lønner sig", tænke jeg.
Men i stedet for den lovede servicemedarbejder, lød maskinstemmen fra tidligere igen. Denne gang med endnu en vigtig besked fra internetselskabet: "Tak fordi du har ringet til Norlys Internet. Du har ringet udenfor vores åbningstid, der er fra klokken 8.00 til kl. 16.00"
Stakkels mobiltelefoner
I arrigskab havde jeg nær smadret displayet på telefonen, da jeg afbrød forbindelsen og tabte mobilen ned på sofabordet.
Verden er virkelig uretfærdig overfor mobiltelefoner. Det er altid dem, det går ud over, når man har idioter og robotter i røret.
Jeg affandt mig efterhånden med virkeligheden - for helt afsondret var jeg dog ikke. Jeg kunne bruge min mobil og dens data til at kommunikere mine vigtige budskaber ud til de sociale platforme. Jeg tog et foto af mine tånegle og et mere, da det hele var overstået, gik i photoshop for at fjerne lakridsen mellem tæerne og lagde skidtet op til mine 384 venner. Jeg fik 2 likes.
En ny dag oprandt. Efter at have fundet mine morgentøfler frem og med vanlig skepsis fået fusserne ind i dem - jeg plejer i første forsøg at få den højre på venstrefoden og omvendt med den anden - gik turen ud fra soveværelset og ned i køkkenet (der er 16 trin) for at lave min kaffe, som jeg med alderen brygger stærkere og stærkere.
Øjne som grydelåg
Efter at have fået øjne så store som grydelåget på en 2 liters gryde, var jeg klar til dagen og ikke mindst min opringning til Norlys Kundeservice.
To minutter i otte, tastede jeg nummeret og ventede på, at kirkelokken slog 8. Præcis på klokkens første slag trykkede jeg på "Ring op".
Det var der åbenbart et par tusinde andre morgenduelige Norlyskunder, der gjorde. For jeg blev mødt med maskinstemmen fra i går med, at der var op til en times ventetid. Jeg bed mærke i det formildende "op til". Denne gang gav stemmen mig også muligheden for at blive ringet op, når en servicemedarbejder var ledig. Jeg kunne beholde min plads i køen. Jeg slog straks til.
Jeg skruede helt op for lyden på mobilen, og tog den med ud på terrassen, hvor solen kastede sine livgivende stråler mod mit skuffede ansigt. Det var jo et lotteri, jeg var med i, tænkte jeg. Et lotteri, hvor der kun var én vinder: Norlys.
Reklamehelvedet
Klokken var nu blevet 8.47. Jeg hørte posten, og begav mig ud foran for at hente, hvad der måtte være kommet. Ud af sprækken på postkassen stak halvdelen af en tyk stak reklamer for alt det, jeg og min kone ikke kunne undvære samt onsdagsudgaverne af Herning Bladet og Herning Folkeblad.
Vi holder ikke avis, men de to aviser insisterer på hver onsdag at levere gratis optændingsmiddel til vores brændeovn.
Jeg trak og jeg trak, først med én hånd, dernæst med begge hænder, stemte imod standeren med benet og fik endelig skidtet ud. Det, jeg herefter afleverede til min kone ville kræve mindst 12 ruller gennemsigtig tape, at få til at ligne noget læseligt.
Tilbud betaler sig
Reklamerne er min kones skyld. Hun påstår, at vi hvert år sparer tusindvis af kroner på, at hun altid ved, hvor de gode tilbud er. Hun er virkelig grundig, for den dosmerseddel hun efterfølgende stikker mig, fører mig som regel både til Rema 1000, Aldi, Coop 365, Netto, Lidl og Min Købmand. Når det går vildt for sig - især op til højtiderne - skal jeg også lige omkring Føtex og Kvickly.
Hun skænker det ikke en tanke, at udgiften til brændstof langt overstiger det, vi sparer på den måde. Men hvad pokker. Jeg orker ikke den diskussion og i øvrigt bliver hun så glad, når jeg roser hende for hendes sparsommelighed. Især når hun har fundet en vare på tilbud, hvor man sparer 50 % eller mere.
Det skete forleden, da de i Lidl havde en pakke gær på tilbud til 50 øre. Det kunne hun leve på i flere dage. Men jeg købte altså også 10 pakker for at glæde hende.
En kopi af guldhornet
Nå, men tilbage til Norlys. Der var nu gået halvanden time efter jeg håbefuldt havde kontaktet dem. Men da jeg jo kender selskabets tidsregning fra dagen før, gav jeg dem en halv time mere. Jeg brugte tiden på at snitte i en haævrådden kæp med min effektive multikniv med 25 års garanti, som mit barnebarn havde købt til mig på wish.com. Desværre brækkede knivbladet af, inden jeg var færdig med at snitte en minikopi af det ene guldhorn.
Det glemte jeg alt om, for pludselig ringede telefonen. Ukendt nummer. Det kunne kun være Norlys. Jeg blev så opstemt, at jeg lovede mig selv, at hvis det var udbyderen af mit internet, ville jeg undlade at sende en planlagt negativ anmeldelse til Trustpilot og tage opvasken den næste uge.
Jeg tog telefonen og minsandten, om der ikke i den anden ende af røret lød en rigtig menneskestemme. En mandlig én af slagsen.
"Hej, det er fra Norlys. Hvad kan jeg hjælpe dig med?"
"Joh, ser du. Jeg har problemer med min nye internetforbindelse. Jeg kan ikke koble min router til min fiberbox", svarede jeg, hvorefter han fortsatte:
"Sagde du internet. Det her er Norlys Naturgas. Norlys Internet har lukket nu, men du kan træffe dem igen i morgen fra kl. 8.00".