0Perfekt
I en verden · uden vand · der hvor blomsterne visner · passer vi på · ald... [...]
Digte
5 timer, 42 minutter siden
4Efter år
Det er ved at gå op for mig · der er ingen · udvej · jeg er fanget · i kr... [...]
Digte
7 dage siden
6Venligheden
Du er · så blød · så venlig · på en måde · der gør mig vred · du stod af · fl... [...]
Digte
14 dage siden
4Brunsviger
Døren binder jeg trykker håndtaget ned et par gange før den går o... [...]
Kortprosa
19 dage siden
7Dyk
Dyk · træk vejret · stille · grenen bærer · min finger · ro er en mangelvar... [...]
Digte
26 dage siden
3Mørkt rugbrød - Kapitel 3
Jeg ringer til bedemanden næste dag. Han lover at gøre hvad han k... [...]
Romaner
1 måned, 3 dage siden
5Bag mure
Uden dusør falder · jeg · langsomt · fra hinanden · smuldrer · mellem fingr... [...]
Digte
1 måned, 10 dage siden
5Itu
Stumper og · stykker · spredt · samlet · tæt på · eller borte · prikker · forme... [...]
Digte
1 måned, 20 dage siden
3Grønne øjne der drejer mod håb
Jeg er så fuld af spørgsmål · som en ballon · lige før den letter · at ... [...]
Digte
1 måned, 23 dage siden
6År
Mine år · har historier · sorger · der giver mening · efterhånden · værdifu... [...]
Digte
1 måned, 29 dage siden
4Flammen
Som sol over Gudhjem · spiser jeg dage · sluger dem råt · inden jeg for... [...]
Digte
2 måneder, 18 dage siden
6Det nye
Når jeg går · ser jeg lys i dagen · langs alleen · bag de blå trapper · h... [...]
Digte
3 måneder, 1 dag siden

Puls: 66,4

Publiceret: 12
Afgivet: 51
Modtaget: 67
Ulla Hexibru (f. 1956)
Jeg ringer til bedemanden næste dag. Han lover at gøre hvad han kan for at skyde begravelsen en uge, samme aften sidder jeg i stuen med Christian. Han ser på mig, som om det er min skyld det hele. Jeg tænker på kassen med øl.
   "Ved du godt der står en hel kasse øl i kælderen", spørger jeg.

"Dem drikker Louise ikke", siger Christian tørt: "Hun drikker rødvin og hvidvin".

Louise kommer hjem tre dage senere, hun er stille, og holder sig for sig selv.
   Christian og jeg handler ind, jeg lover at lave aftensmad og Christian kører i marken.
   Louise sidder med strikketøj: "Gider du gå tur med hunden", spørger hun.
   "Jo". Det er jo klart jeg vil det.
   Jeg griber nøglen på nøglebrættet og hunden, der er glad og finder sig i jeg styrer hastigheden.
   I dag går vi markstien, jeg kan se Christian et stykke nede på den røde traktor, jeg tror han sprøjter. Hunden er dejlig solid og energisk, hvis jeg ikke boede i byen, ville jeg få mig en hund tror jeg, for jeg kan godt lide at gå.
   For enden af stien sætter jeg mig på gærdet. Det er trist Louise ikke vil have mor inden for døren. Jeg har det heller ikke specielt godt med mor. Mor og far havde det svært, jeg kan godt forstå mor flygtede ind i et nyt kærlighedsforhold. Flemming var en ok fyr. Men klart der blev ikke meget plads til Louise der boede sammen med dem.


Jeg laver maden, og serverer den, farmoragtigt. Regnen laver striber på ruden mens den gråmelerede tåge hænger tungt over træerne derude.

Jeg kører gaflen rundt i den brune sovs og betragter Christian og min søster:

"Hvad så nu", siger jeg.

"Hvad mener du", Louise stopper med at spise.

"Ja, du må vel ikke køre bil mere", svarer jeg.

"Næ", hun ser på mig med sorte øjne.

"Jeg kører dig", Christian klapper hende på ryggen.

Jeg har lyst til at skrige at han skal blande sig udenom. I stedet ser jeg længe på min søster.

"Jeg ved det godt", siger hun: "selvfølgelig skal jeg ikke køre bil når jeg har drukket".

"Bedemanden har ringet begravelsen er flyttet til onsdag", Christian lægger sin gaffel: "Jeg ringede rundt til dem der var inviteret".

Louise ser ned i sin tallerken.

"Og jeg har ringet til mor og fortalt det", siger jeg.

"Nå", Louise sender mig dræberblikket: "Kunne du ikke have ventet".

Christian lægger en hånd over hendes: "Du havde det skidt, vi syntes vi skulle gøre det".

"Nå, men jeg synes ikke mor skal med".

"Så må du ringe og fortælle hende det", siger Christian og skyller sin tallerken af.

"Det kan jeg da ikke, i har inviteret hende", Louise skramler med sin tallerken.

"Hvis mor ikke skal komme, skal jeg heller ikke", siger jeg.

"Det er noget andet med dig, vores far er død".

"Men de var mand og kone", jeg stirrer på hende. Hun flytter sig og sætter sig igen ved bordet.

"Ja hun skred, og fandt en anden i løbet af nul komma fem".

"Far var voldelig".

"Nå, det så jeg ikke meget til".

Louise hvordan kan du benægte så hårdnakket. Klumpen i halsen giver mig brækfornemmelser. Jeg ser på Christian, men han er på vej ud.

Døren smækker og jeg råber: "Du må da have set noget".

"Nej, og atter nej", siger Louise med høj stemme og slår i bordet før hun løber efter Christian.

Det lyserøde krus, som jeg elskede at drikke af, står præcis samme sted som dengang, her flytter ingen noget. Når det kommer til stykket er det nok det største problem. Jeg ved ikke hvem jeg skal være mest vred på. Mor der skred, far der gjorde en slags forsøg, eller Louise der vakler forvirret rundt.

Døren åbnes langsomt, det er min søster: "Undskyld", siger hun: "Det hele er bare for meget".

Ja tak for kaffe: "Ringer du til mor", spørger jeg.

"Nej", hun ryster på hovedet og kommer hen og sætter sig: "Far hjalp mig".

"Ja, det gjorde han".

"Han var så lille", nu græder hun, lægger overkroppen hen over bordet og hulker, som er det noget der lige er sket. Babyen, der, på en måde stadig lever, er en ond skygge.
   Han spærrer for livet, men det kan jeg jo slet ikke sige til hende nu. Hun sørger jo både over far og det mistede barn.

"Louise, skal vi ikke få far begravet og så tage resten senere"?

"Jo", hun tøver: "Jeg har mest lyst til bare at sælge hele lortet", græder hun.

"Så gør det".

Hun ser forskrækket på mig.

"Ja, sgu da ikke i morgen", jeg kommer til at grine lettere hysterisk. Malplaceret det kan godt være, men jeg er så vant til at være malplaceret, at det ikke generer mig synderligt.

Louise snøfter og tørrer sine kinder med bagsiden af hånden, så smiler hun forsigtigt: "Måske har du ret. Lad os vente med det der til efter begravelsen".
Forfatterbemærkninger
Jeg håber i kære læsere bærer over med rodet med min fortælling nu er det vist på plads?

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 14/08-2024 09:12 af Ulla Hexibru (heksemutter) og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 827 ord og lix-tallet er 22.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.