Hedengangne biografer: Klaptræet


19 år siden 1 kommentar Klummen erindring film

2Hvad nu, Anita? - Kapitel 8
Nu havde hun været alene i lejligheden i tre dage. Hun nød det so... [...]
Romaner · tabt lykke, socialrealisme, sociale illusioner
2 dage, 14 timer siden
2Hvad nu, Anita? - Kapitel 7
Det havde været morgenkaffe som sædvanlig med forældrene, men all... [...]
Romaner · socialrealisme, kulturmøde, mobning
6 dage siden
1Fanget i fælden - Kapitel 3 - Gevinst...
Ulf vågnede omkring klokken otte næste morgen og var noget stiv i... [...]
Romaner · ludomani, krimi, thriller
8 dage siden
1Fanget i fælden - Kapitel 2 - Skygningen
Bedemandsforretningen lå på et hjørne, så det var muligt at holde... [...]
Romaner · krimi, thriller, ludomani
12 dage siden
2Hvad nu, Anita? - Kapitel 6
Nu havde hun fridag på en af ugens hverdage. Hendes forældre havd... [...]
Romaner · familierelationer, opvækst, hverdagstanker
13 dage siden
2Årets gyser
Det var årets gyser · selvom Halloween var forbi · Så er den endda ik... [...]
Digte · trump, usa, politikere
17 dage siden
3Hvad nu, Anita? - Kapitel 5
Anita gik igennem Assistens. Det var et dejligt fredeligt sted. H... [...]
Romaner · mobning, rindalisme, intolerance
20 dage siden
1Fanget i fælden - Kapitel 1 - En ny sag
Ulf Hammer rømmede sig. Han havde røget endnu en cigaret inden ha... [...]
Romaner · krimi, thriller, ludomani
22 dage siden
3Hvad nu, Anita? - Kapitel 4
Det var endnu en eftermiddag, en af de sædvanlige. · Igen det samme... [...]
Romaner · socialrealisme, konflikt, magtkamp
27 dage siden
1Ulven
Ulven går på rov i en skov · uden at den spørger om lov · ingen jagtt... [...]
Rim og vers · magtkamp, diktatur, magtudøvelse
1 måned siden

Puls: 90,9

Publiceret: 20
Afgivet: 80
Modtaget: 54
Mogens Sørensen (f. 1957)
En enkelt type biografer er meget truet af biografdøden, men overlever ofte på idealisme og vilje til at overleve. Det er kunstbiografen, en biograf, der primært er startet af ejerne af kærlighed til filmkunsten frem for ønsket om profit. En af de hedengangne biografer af denne slags hed Klaptræet og lå på Kultorvet i København lige overfor hvor det store Hovedbibliotek lå før det flyttede til Krystalgade. Det var en tvillingebiograf og salene lå helt oppe på anden sal, men man kunne let finde frem til den, fordi der stod Klaptræet med store bogstaver over indgangsdøren. Det gør der stadig, for cafeen overlevede, men biografen gik ned. I lighed med mange andre kunstbiografer som Vester Vov Vov og Grand klarede biografen sig nemlig med at have en cafe som man kunne besøge uden at gå i biografen, og hvor overskuddet gik til at dække biografens underskud. Den lå - og ligger - på første sal. Den model er gået fint med andre kunstbiografer, men ikke med Klaptræet.
Stilen var den typisk halvfjerdseraktivistiske stil, som kendes fra Huset i Magstræde og andre kulturelle "undergrundsaktiviteter," hvad der også svarede fint til repertoiret.
Jeg havde været i den før jeg flyttede ind i Rømersgade tæt ved Nørrevold, men efter jeg flyttede dertil blev det min stambiograf, fordi jeg kunne gå dertil og hjem igen på fem minutter.
Filmene var helt og holdent valgt ud fra kunstneriske kriterier. Mange film, som andre biografer ikke turde binde an med, kom op her. Jeg mindes en australsk film, som jeg har glemt titlen på, om en normal pige, der fejldiagnosticeres som retarderet og hendes kamp for at få det omstødt. Den havde også repremierer på adskillige klassikere indenfor franske og italienske film, hvad der lige er mig. Adskillige af de italienske film jeg har set har jeg set i denne biograf.
En dag havde den repremiere på en fransk filmklassiker kaldet Paradisets Børn. Jeg vidste ikke hvad det var for noget, men bare dette fransk filmklassiker var tillokkende på en, der er frankofil hvad film angår som jeg er. Jeg løste billet til den og gik dybt bevæget og meget begejstret derfra. Den skildrer en ung mimiker, der bliver dybt og ulykkeligt forelsket i en midaldrende kvinde, og hvis kunst som mimiker udtrykker hans smerte over denne ulykkelige forelskelse. En fortælling om, hvordan stor kunst ofte skabes ud af kunstnerens smerte. Denne film står højt på min DVD-ønskeliste i dag.
Klaptræet vovede endda en repremiere på en fransk film helt fra 30'erne, som jeg ikke nåede at se, Marius. Modigt gjort, men måske var det med til at få økonomien til at skrante.
Midnatsforestillingerne i weekenden var et kapitel for sig, og grundet den korte gå-afstand var det overkommeligt for mig at gå til dem. Det endte ofte med natmad i cafeen. Her vistes de film, der havde fået kultstatus, og de gik ofte i flere måneder, måske år. Blandt andet var der Rocky Horror Picture show, den satiriske rockmusical fra halvfjerdserne, hvor publikum kom klædt ud som figurer i filmen og levede med i filmen med kommentarer og practical jokes, som f. eks. i en scene, hvor vampyrgreven FranknFurter siger: Let's have a toast... Der kastede tilskuerne brødskiver op i luften. Her gik også Blues Brothers, hvor det var kutyme, at tilskuerne mødte op med blød hat og mørke briller som filmens hovedpersoner går rundt med. Hher fik jeg også set Blade Runner, Ridley Scotts dystre science fiction film, hvor der med stor dygtighed er skabt et klaustrofobisk fremtidssamfund, og Down by Law, Jim Jarmuschs rørende og morsomme lille film, hvor den italienske komiker Roberto Benigni spiller en naiv og godhjertet italiener, der flygter fra fængslet med et par amerikanske børster, den ene spillet af singer-songwriteren Tom Waits.
Da jeg stadig bor samme sted, er det en biograf som jeg savner meget. Cafeen er der, og jeg falder da stadigvæk ind til en kop kaffe ind imellem.
Men nu har Cinemateket i Gothersgade overtaget lidt af pladsen som min stambiograf.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 12/05-2005 12:29 af Mogens Sørensen (Mons1957) og er kategoriseret under Klummen.
Teksten er på 670 ord og lix-tallet er 41.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.