Der er tale om, at ophæve forældelsesfristen for seksuelle overgreb, og forslaget synes at have gode muligheder for at blive vedtaget. Ja, hvorfor ikke? Hvorfor ikke lade det gælde alle lovovertrædelser, hvorfor skal nogen blive forældet? - Nåja, idéen er vel, at mennesker forandrer sig gennem livet, og at man ikke i høj alder skal forfølges for en dumhed man begik i sin ungdom.
Og hvor i den slags sager er respekten for de meget unges egne oplevelser og følelser. Eller skal vi gå ud fra, at de ingen har - altså seksuelle følelser.
Jeg har i en novelle "Hannibal" fortalt om to oplevelser som efter lovens bogstav må kaldes overgreb. Det ene var modbydeligt, det andet gjorde mig lykkelig.https://www.fyldep...er/49868/hannibal
Men har disse overgreb påvirket mit senere liv? Ja, selvfølgelig. Som barn og ung oplever man hver dag ting, der præger og former ens person. Må de ikke det?
Men hvis man af den voksne verden får indprentet, at det man oplevede vat skrækkeligt, skønt man selv oplevede det som vidunderligt, hvordan påvirker det en da?