7 år siden
| Redigering/opstramning af tekster er tidskrævende af helvede til (undskyld jeg bander) og det får en hver arbitrær deadline til at virke ekstra arbitrær. Sproget skal have samme ordlyd gennem hele teksten, grammatikken skal være rimelig konsistent og så er der det helvede, som er overflødige ord, suk. Det er egenlig lidt, som at prøve at give nogen at par for små spandex på og fjerne det der pølser ud foroven.
Jeg har i løbet af de sidste 7 kapitler jeg har rettes slettet mere end 9000 ord. Så kan man selvfølgelig være fri til at komme med diverse fordomme om min måde af skrive på og det ok. De 9000 ord er i midlertidig slettet ved at fjerne små ubetydelige scener, en sætning her og en sætning der, samt overflødige ord. Det at redigere/stramme en tekst op er noget helt andet end at skrive og det tog mig en del research at finde ud af hvordan jeg skulle rette min tekst så den ikke kun var skrevet ok (jeg kommer aldrig til at få et godt sprog, så må opveje det med kreativitet), men også så et forlag reelt ville vurdere den og ikke kigge på første side, ryste på hovedet og finde en ny tekst i bunken.
Jeg tænker derfor at der sidder nogle med samme problem som jeg stod overfor for et stykke tid siden, så her er nogle eksempler og vær endelig fri til at komme med dine egne.
fyld ord:
at sætte sig ned på stolen: ned er overflødigt fordi det kinda implicit at man sætter sig ned. Samme princip gælder at rejse sig op.
Pludselig: fordi intet får en sætning til at føles mindre overraskende og spændende hvis en handling beskrives som: pludselig gjorde han...
meget: fordi hvis noget er meget stort så er det også stort, så meget er overflødigt.
overforbrug af tillægsord (noget, der åbenbart ikke er at give detaljer, men betragtes som at fornærme en eventuel læser.)
fraser som: hun så, han følte, han mærkede. I stedet for at beskrive hun så..., så bør man beskrive tingen hun ser uden forklare at hun ser på det, noget der vil få læsernes til føle de ser handlingen gennem personen snarere end betragter personen. (denne regel er ikke så clear-cut som nogle af de andre, men kan virkelig fjerne mange overflødige ord)
Der findes helt sikkert flere, men her er nogle af dem, jeg synes giver bedst mening.
Mvh.
DFN 7 år siden |
7 år siden
| Tak fordi du deler dine egne erfaringer med redigeringsprocessen, Dani!
Jeg får fornemmelsen af, at du sidder og arbejder på en roman (med kapitelinddelingen)... De her "regler" er vel forskellige alt efter hvilken slags tekst der tales om? Med poesi, kortprosa og de mere lyriske genre tænker jeg personligt at det er nogle andre parametre der vurderes efter, også fra forlagenes side. Eller er "kortere og mere kontant" altid vejen frem? 7 år siden |
7 år siden
| Hej
Jo, der helt klart forskel på hvordan man redigere forskellige typer tekster. Jeg har kun undersøgt, hvordan man redigere bøger, noget jeg nok burde havde præciseret. jeg vil ikke så meget kalde det regler som vil kalde det retningslinjer, da der altid vil være undtagelser, hvor for eksempel ordet pludselig vil være passende.
hvad angår din sidste pointe om kort og kontant altid er vejen frem, så kan jeg ikke give dig noget endegyldigt svar, men kun spørge dig hvad vil du selv foretrække af læse? En kortere præcis sætning eller en længere mere kludret sætning?
her er et eksempel med en sætning før og efter redigering, hvor en tydelig forskel ville kunne findes. disse to sætning er virker selvfølgelig ude af kontekst i dette eksempel, da man ikke har den foregående sætning at støtte sig til, men kan stadigvæk bruges og introducere to retningslinjer jeg glemte at nævne i går:
Vagtens i Marys greb begyndte skrige i smerte og væltede rundt, men Mary holdt ihærdigt fat i ham, selv da flere vagter kom til fortsatte hun sit angreb.
Vagtens skreg og væltede rundt, men Mary klamrede sig til ham, selv da flere vagter kom til fortsatte hun sit angreb.
Et hurtigt opfølgende spørgsmål til din pointe om hvad der er vejen frem, hvilken sætning ville du helst læse?
Begyndte er som reglen overflødigt, fordi så snart en handling er begyndt, så kan den beskrives i stedet for.
I ovenstående sætning er "i smerte" overflødigt, fordi der er tale om en slåskamp og det er implicit at den der bliver angrebet skriger i smerte. Det samme man overføres til dialog, eksempelvis:
"Gider du stoppe?" Spurgte hun vredt.
Ovenfor er det implicit, at hun er vred, fordi det hun siger i selv er et tegn på afmagt/vrede/irritation.
håber det besvarer dit spørgsmål Syrene.
Mvh.
Dani 7 år siden |
7 år siden
| Det er nogle gode retningslinjer, du har fundet, og det ser ud, som om det virker. :-) 9000 ord allerede - du ender med en supertrimmet bog!
Der findes to typer forfattere. Den ene skal fjerne tekst i redigeringen, den anden skal tilføje, og jeg tilhører den sidste kategori. Jeg skriver simpelthen for lidt i råteksten og må bruge redigeringen på at uddybe og skrive nyt. Det er også tidskrævende, skal jeg hilse og sige.
Så jeg er ikke den store hjælp her. Jeg har dog en tendens til lidt for poetiske omskrivninger af helt almindelige handlinger, hvor jeg mange gange er blevet bedt om at komme lidt ned på jorden og skrive det ligeud. :-) Man behøver heller ikke at 'følge sine karakterer over gaden.' Er deres rolle i scenen slut, så få dem væk. Gælder især dialoger, hvor man ikke behøver have alle de her ledsagesætninger med, som ellers præger menneskers daglige tale. Det er fiktion, ikke virkelighed, få det vigtigste med, slet resten.
Du kan måske få lidt inspiration hos denne dame, hvis ikke du allerede har været her:http://goteenwrite...percent-from.html
Hvis du er typen, der planlægger, lyder det som lige sagen. 7 år siden |
7 år siden
| Hej
Den super strømlinet og selvom det tager en halv krig så er det tiden værd. Hvis mine beregner holder stik, hvilket jeg tvivler på de gør da der ikke er nok målinger med, vil jeg ende med at fjerne mellem 40000-50000 ord.
Det må næsten tage mere tid at skulle tilføje nyt materiale, der skal passe ind i, hvad der allerede er skrevet end at skulle slette nogle ord. Jeg føler med dig og god vind.
Med retningslinjerne jeg har fundet i tankerne giver det god mening, at du ville blive bedt om det mere lige ud. For de retningslinjer jeg har fundet er jo på sin fis med til at nedtone ens personlige skrivestil så teksten bliver mere tilgængelig.
Det er en god pointe du kommer med til sidst og noget der er værd at huske.
Jeg har ikke besøgt den side før, men det er da værd at undersøge.
Mvh.
Dani 7 år siden |
7 år siden
| Spændende tanker om redigeringsprocessen - det lyder til, du har fundet nogle rigtig gode "værktøjer" til din roman! At skrive er jo også et slags håndværk, og ligesom man skal have kreativitet, så er man også nødt til at have teknikken på plads.
Personligt er jeg ret vild med Stephen Kings "Om at Skrive" som trækker på mange af de samme anvisninger, du selv beskriver her. Det er fedt, når man først rigtigt får 'øje' på sine egne sprogfælder.
Derfor elsker jeg også, når folk giver konstruktivt kritik herinde, som kan forfine selve håndværket. For mig er det bestemt ligeså vigtigt som læseoplevelsen eller tekstfortolkningen.
- Polina. 7 år siden |
7 år siden
| Hej
At skrive er helt klart et håndværk og ligesom alt andet kræver det teknik, helt enig.
Det giver god mening, for de retningslinjer jeg har fundet, er nogle en editor har udtalt sig om, hvor jeg så har valgt dem jeg kunne bruge. Det må du nok sige, jeg fandt da i hvert fald ud af at jeg lavede nogle sjove fejl. Min ynglings er stadigvæk: Et kort øjeblik, et øjeblik er per definition kort, så kort er overflødigt. Yder mere har "et øjeblik" lidt samme status som begyndte i at det for det meste er overflødigt.
Mvh.
Dani 7 år siden |
7 år siden
| Ligesom når politikere siger: "Vi må åbne op for ..." det er også - jeg havde nær skrevet "dobbeltkonfekt," men det er der jo heller ikke noget der hedder.
Men hvad hedder det da?
"Dobbeltkonfekt" står i Nudansk ordbog. (Hvor end "Nudanien ligger.) Og det sættes lig med pleonasme. (Ikke at forveksle med neoplasme, der er noget helt andet.)
Beder man om en pose Basset's kunne man altså også bede om en pose pleonasmer! 7 år siden |