Da jeg ikke har det store behov for at leve af det jeg skriver, har jeg måske en lidt bagvendt tilgang til tingene.
Jeg kan se at man mest af alt får at vide, at planlægning og besindighed, er alfa og omega Det kan jeg bare ikke, sætter jeg mig først ned med en ide, er jeg tabt for omverden.
Mit helt store problemer er at jeg får nye ideer midt i det hele, og så ikke gøre det færdig jeg sidder med, fordi den nye ide distraherer.
Der er jeg så begyndt at skrive korte noveller i stedet, er der en god ide imellem, kan jo udvikle den senere.
Det er så sket nu, jeg er rent faktisk blevet færdig med noget der er godt og vel 47000 ord eller 250000 tegn langt (aner ikke hvilken måde man tæller på, syntes det er forskelligt lige meget hvor man kikker)
Jeg mener faktisk det er en ret god historie, som desværre er vanskelig at trænge igennem med har i DK.
Men der er en del fejl som en ret dårlig tidslinje i hovedpersonens liv. Der er en overlapning på 5 år der ikke kan lade sig gøre, og så er hun et sted mellem 32 og 39, afhængig af hvor man regner fra. Den anden bi/hovedpersons tidslinje er ikke stort bedre, så det skal jeg nok have kikket på. Desuden er der en bi historie, jeg bliver nød til at dykke lidt dybere i, for at få en rigtig god helhed i hovedehistorien, der rent faktisk giver en dybte. Det gør så også at fundamentet må rykke sig en del for handlingens skyld, men jeg mener det er besværet værd. Desuden har jeg syv forskellige måder den kan slutte på, dog med samme resultat.
Jeg kan godt se hvorfor planlægning er vigtig, men de konklusioner jeg er kommet frem til her, ville kun være blevet til, ved at sætte tanker til ord. Så jeg fortryder ikke min fremgangsmåde. Jeg ved jeg har meget at lære.
Men her er mine spørgsmål (Efter en meget lang indledning, håber i nåede hertil):
- Er det normalt at når man har skrevet det første udkast, kan vælte hele korthuset og starte næsten forfra, bortset fra at retningen er tydeligere?
- Efter jeres mening er det bedst at dykke direkte ned i omskrivningen efter i er færdige, eller har i bedre erfaringer med lige at trække vejret dybt og lade tingene falde til ro inden i starter igen.
Denne gang får det et skud, det skal prøves. Ikke sikker jeg nogensinde får mit navn på et bogomslag, men man kan ikke vinde, hvis man ikke spiller med.
Tak for jeres tid.
M.A.