Det er et interessant spørgsmål, som er meget omdiskuteret. Sammenligningen mellem abstrakt kunst og "umelodiøs" musik og abstrakt kunst er nærliggende i kraft af, at de to ting har den samme virkning på nogle mennesker og ofte støder på rimeligt konservative indvendinger. Begge er noget, der af nogen anses som nymodens og "ren larm" for musikkens vedkommende og "rent smøreri" for det abstrakte maleris vedkommende.
Sammenligningen halter så lidt, hvis vi begynder at tale om "abstrakt" musik, for i min begrebsverden er musik altid abstrakt. Hvis der er vokalmusik, så kan vi sige hvad teksten handler om, men uden den kan vi ikke sige noget. Händel genbrugte adskillige arier i sine verdslige operaer i sine oratorier med bibelske fortællinger, og selv om nogen i datidens præsteskab blev forarget, så var det jo kun fordi de kendte den oprindelige verdslige tekst. I dag bliver ingen forarget over dette. Man kan så sige, at musikkens har en stemning, et følelsesudtryk, som så kan passe på f. eks. både Cleopatra, der længes efter Cæsars komme, og menigheden, der længes efter Jesu genkomst, men kun teksten kan fortælle præcis, hvad den i musikken udtrykte følelse retter sig imod.
Om så abstrakt maleri også kan udtrykke en følelse på lignende måde, ja, på mig virker nogen abstrakte malerier mere dystre end andre, det har især noget med farvevalget at gøre.
Men det er så også mangel på melodi, som er indvendingen mod megen moderne musik. Dirigenten Leonard Bernstein sagde engang, at ingen musik er uden melodi, for definitionen på melodi er en række toner efter hinanden i varierende intervaller, så ingen musik er uden melodi. Når en komponist sætter et musikstykke sammen, så kan han jo ikke lave andet end melodi i så fald.
Men den gode Bernstein stillede så også i den forbindelse det i denne debat relevante spørgsmål: hvorfor er der så nogen, der synes visse musikstykker mangler melodi?
Hans eget svar - som jeg mener er rigtigt - er, at man opfatter melodi som lig med iørefaldende melodi, sangbar melodi. De iørefaldende melodier går tydeligt et bestemt sted hen, er forudsigelige. Så er der altså de melodier, som ikke lige går nogen steder hen.
Tilbage i musikhistorien har meget andet musik også været kritiseret for at mangle melodi Bach blev forkastet, da barokmusikken var ved at være forældet, hans musik manglede melodi. Brahms fik ofte på hattepulden i sin samtid for at mangle melodi.
The Beatles blev ofte kritiseret ved deres fremkomst for at mangle melodi, paradoksalt nok, da de ellers står for den iørefaldende del af deres genre. Det viser, at det ofte lige så meget kan være en lyd, der virker fremmed fordi den er ny mere end det er melodien.
I den forbindelse så siger man også, at det ikke er melodien, der gør en plade til et hit, men sounden, lyden, hvordan det klinger som helhed.