Jeg tror bestemt, vi er blevet os selv nok i større eller mindre grad. Grunden skal vi nok søge i tiden og ikke mindst samfundsudviklingen.
Min barndom forløb indenfor en familie radius på under 5 kvadratkilometer. Vi var til alle sider omgivet af familien. Vi boede i samme hus, som mine bedsteforældre. Jeg husker med stor glæde min bedstemor. Hun sad der ved sit monstrum af en Singer symaskine. Hun sprættede gamle frakker og andre klædningsstykker op. Syede plusfours, korte drengebukser, kjoler og forklæder til os børnebørn i den store familie, der omgav hende til alle sider. Serverede vandgrød med tørrede æbler sammen med vidunderlige fortællinger om Danmarks sagnhistorie efter skoletid.
Min oldgamle bedstefar, der rundrygget og forslidt af havnens grove arbejde, læste op af Martin Andersen Nexø, Jeppe Aakjær, Ivar Lo-Johansson og mange - mange flere.
Vi elskede de to gamle mennesker. Kærligheden og ikke mindst respekten for dem er ikke blevet mindre, som årene er gået.
Var de og vi ensomme?
Vi havde simpelthen ingen mulighed for det. Samvær og kontrol var uundgåelig.
Transportmidlerne var ikke eksisterende. Det var pr. gåben, eller måske havde vi en gammel rusten damecykel til rådighed.
Alligevel kom den store vide verden til os gennem vore søfarende onkler, voksne fætre og de, som ellers gæstede huset ude fra det udenlandske. Vi kunne brillere i geografitimerne med beskrivelser af de store steder i Verden: Rio, Murmansk, New York, Valparaiso, Guayaquil, og hele den store vide verden.
Ja! - Jeg ved alt om udlængsel.
Den udlængsel har mine børn så arvet. Altid er de på farten. Snart hid snart did. Vi ser sjældent dem og vore tre børnebørn, men alligevel regelmæssigt. Vi rejser ud til dem, og de kommer hjem ind imellem, men knap så ofte, som vi godt kunne ønske det.
Jeg kan sagtens se forskellen på forskellen mellem den barndom, min kone og jeg havde, og den vi selv gav videre. Vores barndom var kendetegnet ved tryghed og ro indenfor familiekredsen, men også stagneret i klasse stivhed og manglende udviklings- og uddannelses muligheder.
Så snart vi kunne, røg vi ud over bygrænsen. I en fart - så vores bagdele ikke kunne ses for skosåler.
For drengenes vedkommende blev det efter læretidens stramme disciplin ind til mere af samme slags som soldat. De uheldige, som af den ene eller anden grund ikke var heldige at få en læreplads skete indkaldelsen, når de blev 18. Indtil indkaldelsen havde de tjent som medhjælpere på landet eller som svajere inde i byen.
Pigerne kom for flertallets vedkommende enten i huset hos fremmede eller ud på fiskefabrikkerne.
Mange af os fandt os til rette i de større byers hektiske liv. Fik uddannelser, og gjorde karriere på den ene eller anden måde langt fra hjemstavnen. Vi glemte eller forskød halvtressernes grå tristhed i tressernes inferno af muligheder.
Vore koner tilkæmpede sig mere og mere ligestilling. De begyndte at tage deres egne beslutninger, gjorde karriere og dannede dermed grudlaget for den begyndende velfærdsstat.
Vi overlod trygt vore børns daglige prægning til velfærdsstatens professionelle opdragere. Gjorde dem til små prinser og prinsesser i et statsstyret system til erstatning for vores individuelle prægning og eksempel.
Vi havde simpelthen for travlt. Travlt med tidens ubønhørlige krav om materielle værdier til erstatning og kompensation for dagligdagens race. Vi havde så travlt, at vore familieliv blev atomiseret, og vi fik endnu mere travlt med at få etableret et nyt forhold. En ny tom skal om familieresterne.
Skilsmisser og opløste familier blev hverdag for mange børn i denne hektiske periode.
Vi havde intet at tilbyde vore børn, udover vores egen rod- og historieløse tilværelse. Fokuseret, som vi var på materialismens dogmer. Vækst, vækst og atter vækst.
De valgte så i firserne deres egne veje og slogans. Selvrealisering og selviscenesættelse var firsernes nye slagord. Vi så vore børn tilbede (Young urban professional people) kulturens grådige egocentrerede værdisæt på bekostning af ideer og holdninger. Unge finansguruer blev beundret for deres evner til at kunne skabe formuer ud af det, som senere viste sig at være ren blå luft. De førte sig frem på de bonede gulve: iklædt den højeste mode, Gucci udstyr og Rolex ure.
Bankernes direktioner smilede og klappede i deres små hænder, hver gang det ene mere fantasifulde projekt end det andet blev præsenteret for dem.
Det var jo meget sjovere og mere givtig end besværet med smedemester Hansens problemer med at finansiere sine aktiviteter på eksportmarkederne.
Vi har i vores frihedsrus efterladt vore børn og børnebørn i et kulturelt vakuum. De føler ingen skyld, da de heller ingen grund har til det.
Vore børnebørn har nu søgt og skabt deres eget univers - WEB nettet. Det er mere virkeligt for dem, end vi er.
Er de ensomme og mere end vi gamle?
Det er de sikkert, men det har de altid været, da vi aldrig var tlstede.
Findes der ensomme gamle mennesker?
Helt bestemt og rigtig mange tror jeg, men vi ligger, som vi har redt. Vi glemte, hvad vi var kommet af og dermed, hvem vi er.
Vi har intet at tilbyde efterslægten.
Skal vi så skrue tiden tilbage? Det er umuligt og i mine øjne langtfra ønskeligt.
Dog er tiden måske inde til at stoppe lidt op og se på, hvad der er skæg og hvad der er snot.
Med venlig hilsen
Kattegat