De fleste danskere har prøvet at køre i taxi. Nogle kun i Danmark og andre både i Danmark og udlandet. 2 forhold er indlysende i denne forbindelse, nemlig chaufføren og taxi-vognen. Erhvervet rubriceres som serviceerhverv.
Begrebet service i denne forbindelse er lige så elastisk som en karton elastikker. Måske nærmere en palle! Det er forbeholdt seniorer (= +50 år, grå- eller hvidhårede, pensionsopsparing, hjælpemidler, proteser, erfaring osv.) at mindes de gamle dage. Når jeg som dreng ankom til Københavns Hovedbanegård med mine forældre, var det kutyme at tage en "drosche" hjem til den folkeregistrede bopæl med bagagen.
Den vane har din webmaster fortsat med som voksen, bl.a af den simple grund, at han aldrig har ejet en bil og - ved periodevis at placere havregrød på menukortet, altid har haft råd til taxitransport. Det samme gælder ved de - efterhånden ganske mange - udlandsrejser, dog undtaget de gange, hvor der er lejet en bil på destinationen. Nedenstående erfarings-epistel baseres derfor på et volumiøst antal taxiture i ind- og udland såvel tjenstligt som privat over korte og ganske lange afstande.
Chaufføren
Vi er i det venlige hjørne, så vi starter med den gode oplevelse. Den ældre, høflige, let snakkende, sikkert manøvrerende og efterlønsmindede taxi-vognmand med egen (eller flere) bil(er). Vognen er for det meste rengjort og turen opleves flydende med sikker pejling mod destinationen. Den type findes - gudskelov - stadig, både i Danmark og udlandet. Men det er (suk, suk) en uddøende race.
I den relativt modsatte ende af oplevelsesspektret findes den unge studerende, der skal køre maximalt antal ture og kroner hjem hurtigst muligt. Disse ture forudsætter, at man selv kender vejen; imodsatfald opstår i de venlige tilfælde nogle minutters forsinkelse med opslag i diverse æselørede - oftest non-up-daterede kortbøger, i mindre venlige tilfælde køres mere eller mindre inspirerende og naturvenlige "skovture", indtil den ønskede destination nås.
Imellem disse 2 - forholdsvis fredsommelige profiler - kan opleves et utal af variationer.
Mange - og jeg underdriver faktisk! - er af såkaldt udenlandsk herkomst. Jeg har ofte ærgret mig over, at jeg ikke havde overskud til at studere diverse mellemøstlige sprog. Det havde (måske) sparet mig for mange "nuancerede" oplevelser. I det lette tilfælde - selvom vi er i Danmark - er det nemmere at kommunikere på engelsk. Chaufførens danske er - i hvert fald for mig - komplet uforståelig. Tegnsprog er også godt og jeg har mangen en gang takket Gud den almægtige for, at jeg fortsat har alle mine ekstremiteter intakt. Der har tit været brug for dem.
Ct.
Ct.
Blandt de mange herlige taxi-minder i mit hjemland huskes en tur med en såkaldt nydansker, der var pavestolt over at køre en ny model af Mercedes. "Dan har go akselråtion - den er stark" eller på rigsdansk: "Bilens acceleration er fin - den har en stærk motor". - Formentlig har jeg ikke set tilstrækkelig imponeret ud! Derfor er det godt med at blive testet. Denne sensommeraften på vej til Farum (=Hillerødmotorvejen) trykkede dette herlige - non-naturaliserede - individ af mellemøstlig herkomst speederen i bund. Da speedometer-nålen passerede 210 km, havde jeg forstået, hvad han mente. Jeg forsikrede ham - i en blanding af dansk og engelsk - at det var fremragende. Han vendte sig om - nålen stod nu stille på 210 km/t - og smilede intensivt stolt til mig.
Hvis man er masochist, anbefales at stige ind i en taxa ved Kastrup Lufthavns udenrigsgård og bede om at blive kørt til indenrigsgården. De fleste (nydanske - herlig glose!) chauffører vil næsten med nationalgaranti overfuse passageren, i venligere tilfælde blot nægte at køre.
Jeg er ikke masochist..
I det store udland kan opleves et utal af variationer, hvor snyderi med taxameter og "skovture" mere er reglen end undtagelsen. I større byer er der en anelse - og her menes en anelse - større fornemmelse for begreber som service og moral.
Vognen
Der findes et utal af varianter, afhængig af land, regler, vogntype og økonomi. Næsten alt har jeg prøvet lige fra limousine biler til det absolut modsatte, hvor bilens standard associerede til Flintstones transport (du ved, hvor bunden er sparket ud og han løber …). Lugt af alskens menneskelige restprodukter samt et variabelt udbud af pletter over opskårne sæder og manglende fjedre kan hovedsagelig optræde udenfor den danske grænse.
Den medbragte bagage placerer man som hovedregel selv i bagagerummet; i sjældne tilfælde er chaufføren behjælpelig ofte i håb om en fyrstelig afrunding af det sluttelige taxameterbeløb. Den med cyklen og kæledyrene tager vi en anden gang…
Man skal forberede sig på at kunne lide musik. Ikke bare i Danmark, men så sandelig endnu mere i udlandet er det en selvfølge, at taxiens indre er dekoreret af et lydtapet af et anseeligt støjniveau under turen. Lokalt kaldes det musik…
Ct.
Ct.
Turen slutter
Drosche stammer fra det tyske Droschke eller russiske Drosjki, hvilket betyder let vogn eller som vi si'r hyrevogn.
At hyre eller leje indikerer noget midlertidigt og det er - i denne sammenhæng - særdeles helsebringende for det individuelle immunforsvar.
God tur - din Webmaster