I skolegårdens plankeværk skabes udødelige mesterværker
de har i hvert fald gået i arv til nye generationer
der genopfinder dem med ny opfindsomhed:
SIKKE NOGET LORT
OLFERT ER DUM
ANNE OG NIELS ER KÆRESTER
på lokummet er standarden højere, ordforrådet af sjofle ord er stort
Man forstår ikke Holbergs genialitet,
havde han fundet på et begavet rim som
OLFERT HAN ER TOSSET,
TYK OG FED OG KLODSET
og et genialt svar som:
DET MAN SIGER ER MAN SELV.
Ingemann er vand ved siden af dette.
De brillante indfald: at brøle som en ko, bræge som et får
banke på døren hvor der er time og løbe væk,
lave lyde i timen, når læreren vender ryggen til
komme med geniale bemærkninger til lærerens gennemgang
som når biologilæreren snakker om blade at sige Alt for Damerne
eller når geografilæreren taler om floder og deres strøm at sige: 220 Volt
eller når historielæreren fortæller om anden verdenskrigs slag og nævner et batteri
at sige Duracell.
det kunne Gøg og Gokke ikke gøre bedre
Hvad er morsommere end den sidste vits om klassens tykke dreng
og hvad er bedre end Olferts sidste bommert i timen?
Det skal analyseres, når snakken går på vej hjem fra skole
og forældrene skal indvies i verdensbegivenhedernes gang
De voksne fra en planet i det ydre rum forstår det ikke
når nu vi griner sådan.
For ikke at tale om tøsene og tøsedrengene, der ikke ved hvad der er sjovt.
Hvad får de tiden til at gå med i de røvsyge timer?
De vil hellere skrive på papir end på plankeværket
der er ikke et eneste sjofelt ord på det de skriver
og intet der generer de kiksede i klassen eller nogen af lærerne
De skal i hvert fald ikke tro de er noget
de vigtige idioter, der ikke laver andet derhjemme end lektier.
Godt man ikke er en kedelig voksen.