OK, den er måske heller ikke helt let. Den er trods alt lavet til kvikke 15-årige.
Bent som har hørt dagen (tallet) siger at han ikke ved det.
Så kan vi regne dette ud:
Det kan ikke være 19 maj, for 19 står kun ét sted.
Så kan det heller ikke være 18 juni, for 18 står også kun ét sted.
Nu siger Anders, at han heller ikke ved det!
Se, hvis nu han havde fået at vide at det er i juni, så ville han vide at det var den 17 juni.
For Bents bemærkning har jo fortalt os alle (også Anders) at det ikke kan være 18 juni.
Derfor ved vi at det slet ikke kan være i juni.
Men nu siger Bent at han ved det godt! Hvad kan det betyde? Det må betyde at Bent nu har fået alle tvetydigheder ryddet af vejen. (Tvetydigehederne er datoer der står flere steder, som 14, 15 og 16)
Det betyder at der ikke kan være andet end 17 august.
Da Bent hørte Anders røbe sin uvidenhed, ved også Bent at det ikke kan være i juni.
Hvis han har fået tallet 17 at vide, vil han nu sige: "Jeg ved det godt."
Og da der kun er Èt 17 tal tilbage er det 17. august.
Og Anders indser jo også dette, da han hører at Bent har svaret.
(Og omvendt - kun tallet 17 ville kunne få Bent til at sige at han ved det..)
Se, det var jo nemt nok ikke? Men ikke den løsning der står på nettet. Den er forkert. Den er måske sat ind af en drillepind? Hvem ved?
Jens, tror du at Sokrates ville kunne løse den? Altså den gamle Sokrates. Vor tids Sokrates lod sig jo ikke friste.
Han ville nok være enig med Bent og Anders i deres første udsagn og sige igen: "Jeg ved, at jeg intet ved!"
Det er jo nyttig sokratisk visdom.
Nu er det trods alt ikke fair at give Sokrates en sådan opgave.
Han levede jo før såvel den julianske som den gregorianske kalender blev opfundet.
Men han kunne ranke ryggen og foran Parthenons søjler udsige:
"Jeg ved ikke hvornår Daisy er født!"
Det vil helt sikkert skaffe ham laurbærkransen. Om ikke den af vanilje.
Og måske en time sammen med sine unge venner.
Og man skulle da være et skarn hvis man ikke kunne tyde denne saftige hentydning.
Nå spøg til side. Vi må ikke mobbe den gamle kloge mand. Han havde vel trods alt et platonisk forhold til så mange andre.