1Flytte ind i Enheden
Flytte ind i Enheden. · Være eet med alt levende · og vide at alt e... [...]
Digte
13 år siden
3Lad os samarbejde
Har du tid, at høre på os? · Har du lyst at jobbe med os? · Har du ly... [...]
Digte
13 år siden
1Hvad træet fortalte
Hvorfor samarbejder I ikke? · Hvorfor spørger I os ikke til råds? · V... [...]
Digte
13 år siden
1I dette nu
I dette nu · Er tiden samlet · Fortiden og fremtiden · Er begge indeho... [...]
Digte
16 år siden
0Hemmeligheder
"Vi er lige så syge som vores hemmeligheder." - De ord hørte jeg ... [...]
Klummen
20 år siden
0At leve - hvad er det?
Livets korthed, dødens vished. · Det giver mit liv dets perspektiv.... [...]
Digte
20 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Else Mortensen (f. 1953)
Ordet virker ikke i sig selv hverken anmasende eller prangende, for slet ikke at sige provokerende.

Tvært imod syntes mange mennesker, at det ordet står for, er en særdeles tiltalende egenskab. - Ja, nærmest en dyd som det er, velset at have. Man bliver da heller ikke særligt populær, når man frasiger sig denne egenskab.

At påtage sig martyrrollen er ikke nogen heltegerning. Oftest fremlægges det, som om livet ikke har givet personen noget valg. At det er hans/hendes tunge lod - her i tilværelsen. Meget ofte syntes man, at der er al mulig grund til at beundre det, for den måde de tackler deres barske livsvilkår på.

Mange er da også blevet chokerede, når jeg har fortalt dem, - at det menneske jeg har denne følelse overfor. - Han eller hun har samme magt over mig, som én jeg er fysisk bange for...

Medlidenhed: Er den indbyggede sidegevinst ved alle martyrroller. Samtidig forlener den personen med en utrolig magt over de nærmeste. Især børn er prisgivet denne vold/magt.

Magtudøvelsen foregår under dække af pæne betegnelser. "Det er vel nok synd for..." - "Det er vel nok godt, at han/hun har dig til at hjælpe..." - "Det kunne bare mangle andet, end at du skulle hjælpe din stakkels mor/far..."

Ja, overgrebene er utallige både fra martyren og omgivelserne, ligesom indpakningerne som regel lyder tilforladelige.

HVIS børnene en dag får styrke til at sige fra og begynder kampen for at løsrive sig fra den vanvittige psykiske vold, som de er dresseret med. - Så møder de nye problemer. Dels ønsker de færreste at se hvilke realiteter, der gemmer sig bag martyrrolle/medlidenhed.

Ofte vil dem der ønsker at frigøre sig fra tyranniet, - ikke alene skulle kæmpe med den dårlige samvittighed. - Som har været en hjørnesten i dressuren, men der ud over - skal de også klare alle stikpillerne fra andre. - Som f.eks. "Hvordan kunne du dog gøre det?" - "Tænk dog på at din far/mor har brug for dig." - "Du må være hjerteløs, når du kan gøre det." osv. osv. osv. - De vil blive kaldt (eller betegnet) som onde, hensynsløse, utaknemmelige, osv.

Undskyld jeg spørger dumt: "Er forældrene ansvarlige for børnene; eller er forældrene børnenes ansvar?" - Ja, jeg spørger bare.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 04/10-2002 21:52 af Else Mortensen (Else-M) og er kategoriseret under Essays.
Teksten er på 375 ord og lix-tallet er 30.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.