Da jeg tog Voksenunderviseruddannelsen, som er en pædagogisk uddannelse for dem, der vil ind i den ene eller den anden form for voksenundervisning, blev det sagt, at man først kan undervise begyndere i et stof efter at have haft erfaring med nogle begynderhold, for er man først blevet rutineret i et stof, er det umuligt at huske, hvordan man lærte det.
Det stemmer, for hvem af os kan huske, hvordan det var at slingre og vælte på cyklen og hvordan vi så lærte at holde balancen? Først når man har undervist flere begyndere får man erfaring i, hvad der er vanskeligt for begyndere, ens egen gamle erfaring med det er forsvundet i glemslen.
I denne undervisningssæson har jeg for første gang undervist i pc for begyndere, hvor der skulle gennemgås de helt basale funktioner i styresystemet Windows og de første skridt i tekstbehandling med Word. Jeg har måttet se i øjnene, at det passede hvad jeg hørte på min tillægsuddannelse.
Et eksempel er en time, hvor jeg blev spurgt, hvordan man lavede en ny mappe. Jeg svarede troskyldigt korrekt på dette spørgsmål og eleven lavede en ny mappe i mappen Dokumenter som jeg forklarede. Da jeg troede, at hun nu var hjulpet til rette, så kunne hun ikke forstå, at hun ikke kunne finde denne mappe og åbne den med Word. Når hun prøvede Åbn i Word, så klikkede hun på den, og den åbnede ikke. Det gik op for mig, at hun forvekslede de to ting, mapper og filer og det i virkeligheden havde været en ny fil hun mente. Jeg havde ellers på et tidligt tidspunkt forklaret om de to begreber, mapper og filer, men det har jeg så lært, at det må skæres mere ud i pap næste gang.
En anden gang spurgte den samme: hvorfor kan jeg ikke gemme den fil i den gamle fil? Jeg forstod dårligt hvad meningen var, men fandt ud af, at hun troede, at når hun gemte noget under det samme navn, så gik det ind som en del af samme fil. Jeg måtte forklare, at hun for at skrive videre på samme fil, så skulle hun åbne den igen og skrive videre. Det var nok også en sag, jeg ikke havde fået gjort klart tidligere.
Det med mapper og filer er i det hele taget en større begynderpukkel end først antaget. Det skete flere gange, at en deltager ikke kunne finde den fil, han havde gemt, så vi måtte bruge søgefunktionen for at finde den. Så fik de da lært at bruge den funktion, og det er ikke så ringe, men problemet opstod, fordi de ikke så efter hvilken mappe de gemte filen i, og så lå den et obskurt sted på pc'en eller også gemt ude på undervisningsstedets interne netværk. Da problemet havde gentaget sig flere gange, måtte jeg betone kraftigt, at man altså skulle holde øje med, hvor filen blev gemt.
For så ikke at tale om alle de forvekslinger der opstod, fordi de omtalte Denne Computer som Kontrolpanel - eller omvendt. Mine svar var ikke forkerte, men de svarede på noget helt andet end det de mente. Så var det ikke så sært, at de ikke kunne finde drevet C: i Kontrolpanel.
Morale: det er vanskeligere at undervise begyndere end viderekomne. Stoffet er måske lettere for underviseren, når det er begyndere - men det kræver mere af de pædagogiske evner.