Der er et udtryk fra lidt ældre psykologisk og kunstnerisk litteratur og teater der hedder at kysse frøen. Sådan som jeg bruger det, er det ofte noget at gøre med mod, dels livsmod, fx ved at turde gå direkte til sagen hvis man er nyforelsket, men også noget med at gå ind i og med på nogle blokerede følelser, og dermed få liv tilbage i ens psykologiske indre krops væv, og komme lidt mere med i tilværelsen igen.
Jeg fik for mere end en generation siden en svensk fotobog,der hed Med Kameraet som Trøst. Sådan en titel ville man i nutidens overfladiske magttid ikke give en bog, for man ville straks tænke den ikke ville kunne sælge.
Men jeg har i lang tid fulgtes med et kamera, og det digitale kamera er stadigvæk ikke altid det kamera, der er mit første eller største valg.
Jeg laver lige en lille liste her kære læser. Det er en liste over mine locations, for i mit liv er det emotionelle og instinktive der er knyttet til optagelsestedet som man laver fotografierne på, meget vigtigt. Med listen her kan jeg i resten af teksten, bedre forklare og uddybe, når jeg skriver videre i essayform, som får lidt samme fortællende form som introen her til fotolivshistorien.
Location Sundbylille kirkegård ved Jørlunde og Slangerup i Nordsjælland. Nikon FG,og Nikkormat FT med 24 mm Nikkor/ fuld blændeåbning 2.8
Fiolstræde og Københavns Karnevals gader. Olympiske OM10 og 50 mm/1.8 Zuiko Olympus samt Tamron 90mm SP/2.5
Portrætserier gange fire af min ven, stuntmandaspiranten og bagerlærlingen Jan Andersen, bl.a.på Crossmaskine fotograferet med Nikon FG og Nikkor 105mm/2.5 på Kodak T-Max 400 speedet til 1000 iso i Acufine filmfremkalder,
samt fotograferet i Farum skov i Nordsjælland på Kodak 2475 overvågningsfilm.
Mere end 25 fredagsfester fotograferet på Ungdomsskoleklubben Hampen på Hampelandsskolen i Ølstykke, med Metz CT 1 flash og 24 mm/2.4 Nikkor samt 50mm/ 2.0 Nikkor objektiv. Udstillet ugen efter hver fest så de unge kunne le ad fest situationerne og også måske i det stille ærgre sig over at det ikke blev dem selv der scorede en date den aften, eller...
Vanløse, Jydeholmen busstation, Leica M2 og 35mm Summicron/2.0 samt Leica M3 og 50 mm/f.2.0, fotomotiv forholdet mellem chaufføren og passageren.
Fra min tid på fotolærling kontrakt hos Bjørn Thomsen Fotografi og Morten Corneliussen Fotografi var der mange tekniske billeder af musik anlæg til brug for reklame samt mad og madret stilleben affotografering og lyslægning og tilbudsavis fotografering og modefotografering, også herunder reklamer for stormagasin Magasin og Birger Christensen pelse.
Njalsgade på Islands Brygge, Leica M2 m 21mm Super Angulon/3.5
Knallerttur reportage fra Danmark Rundt på Puch 2 gears veteran knallert, Leica M 2 og 21 mm Super Angulon, samt Nikon F2 og F3 med 85 mm/2.0 Nikkor og 80-200 Nikkor/4.5
Samsø folkehøjskole fotografi linje ophold. To større reportager blev lavet fra hhv. en maskinfabrik med 11 ansatte, og fra en landmand hvis far også blev fotograferet og havde haft gården før sønnen overtog. Leica M4P og 35 mm Summicron/2.0 samt Nikon F 2 med 50 mm/2.0 og 105 mm/2.5.
Vandt portrætkonkurrence på Samsø Folkehøjskole med et portræt af Bolette og Anders i omfavnelse i et badekar, to af mine venner.
Sort hvid portrætter af kunstmalere i atelieret, eller billedhuggere eller fx skuespillere ved Gladsaxe Teater har jeg lavet meget af samt portrætter af forlaget Rosinantes forfattere.
Reportage til bog fra Gyldendals forlag til flygtninges sprog og kulturundervisning. Seks billeder af en dansk families hverdag med to børn og selvstændig keramikervirksomhed og lystbåd i havnen. Zenza Bronica mellemformat 4,5x6 kamera med 40mm/4.0 og 75mm/2.0 Zenzanon og 150 mm/3.5 samt hurtigfilmfremtrækmog 3 udskiftelige filmmagasiner.
TITELAll street streetlife. En reportage med udgangspunkt i værtshuset Mulle og Rudi, som tankede mig op så jeg kunne klare solvarmen når jeg dækkede det livlige lørdagsliv med kameraet på Algade i Roskilde.
Hovedgaden i Valby ved København. En tilbagevendende location, fotograferet der flere gange i 2012, 2015, 2019 og 2022. Digital Canon Eos 400 med 18-55 mm/ 3.5 Canon og 20-35mm/3.5 Canon.
Strækningen fra Tomsgårdsvej ved Frederikssundsvej krydset og opad vejen derfra og hele vejen til Bispebjerg Hospital. Gade fotografier inspireret af konceptet hos fotograf Henri Cartier Bresson fra Magnum fotobureau, konceptet The Decisive Moment. Samme kamera og samme objektiver som i Valby.