1Balance
Det ufattelige liv · krydser solens linjer · i efterårets lille vinte... [...]
Digte
11 år siden
0Bag Godsbanens skelet
Mennesker danser vildt gennem garagen · kakaobaren lugter af røg · na... [...]
Digte
11 år siden
3Offentliggjorte breve fra psykiatriske afde...
2. november 2012, Aarhus · Kaninhullet med de hvide vægge · I går spi... [...]
Noveller
11 år siden
2Du fortsatte
Klarinettens kys slår som lyd · nattefryd, bildyd og dit liv · der sv... [...]
Digte
11 år siden
5Ord uden bevægelse
Grønne tanker, blå sange, menneskehuse uden klange · spurveskrig, b... [...]
Digte
11 år siden
2Lykkerus
Den skjulte forelskelse danser · som linjer gennem en sang · punktere... [...]
Digte
11 år siden
4Sneens overlevelse
Sneen slynger sig om træerne i en voldsom dans · livets orkan er i ... [...]
Digte
12 år siden
2Åbenlyse stier
De havde været undervejs et stykke tid. Byen lå næsten øde efter ... [...]
Kortprosa
12 år siden
2Stolen
Ukendt location. Ganske få oplyste enheder på en ellers mørk gade... [...]
Noveller
12 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 1
Daniel Pedersen (f. 1986)
Længe gik jeg rundt og blev undertrykt. Mine kantede læber var der ingen, som ville kysse eller berøre. Kun ved mine døde fæller. Jeg håber, der går lang tid før tiden kommer, den vil tage mig med
Vi har aldrig gjort dem noget ondt, men de takker os aldrig, de tager aldrig hånd om os, kun når de lader os falde. Uden os ville de ikke leve. Mine bedsteforældre fortalte mig, hvordan de ofte byggede huse oppe i dem: spændende og intenst. Bange for at de skulle opdage deres sande eksistens. Det er det første, der går i arv: at kunne skjule sin sande identitet (at undertrykke sine naturlige instinkter).
Jeg fandt det svært i starten, men efterhånden lærte jeg at elske stedet. Lod mine rødder slå ud.
På den anden side af det blå hav, kunne jeg skimte nogle andre, de så anderledes ud, men de smilede og jeg smilte tilbage. Hvis vi kunne, var vi nok blevet venner.
Vores tårer flyder i en tyk masse.
Mine forældre stod altid nært omkring mig, men da jeg var purk så jeg dem tage dem fra mig. I det uregerlige fald var de lykkelige, men ikke mine forældre. Jeg kunne fornemme, hvordan smilet bredte sig på deres ansigter, mens mine forældres stille slukkedes. Det var smertefuldt for mig, men jeg måtte holde det inde. Nu er jeg selv forælder, jeg har nået den rette højde, jeg er bange. Stilheden har alt for længe bedøvet mig.
Stilhed i dette område er aldrig et godt tegn. Efter stilhed kommer lys, larm, stemmer, mudder og derefter en dybere stilhed.
Sådan har jeg mistet mange af mine nærmeste.
Utaknemmelige bæster.
Somme tider får jeg besøg af en gammel bekendt, der kan fortælle mig om verdens situation - om mange mine venner der blev spredt ud over forskellige kontinenter tilbage i kaostiden. Man husker dem, som var de ens nærmeste, selv om de kun var med en et lille sekund af de lange liv.
Jeg misunder deres gåen rundt.
Hvis jeg kunne gå rundt, ville jeg bruge det noget mere fornuftigt. Ville jeg bruge det på at komme steder hen, ikke til at forlade steder uden at vende tilbage igen (jeg er klar over modsætningen; når man dør, kan man ikke tage tilbage til de steder, hvor man var tidligere i sit liv. Det stopper altså på et tidspunkt).
Jeg griber om det, før det griber om mig.
De små stemmer der stille vokser.
Det er herligt her. Det eneste jeg frygter, er, hvornår de har tænkt sig, at jeg skal ende.
Skimter over på den anden side. Et smil, smukt.
Jeg ville være et godt menneske. Jeg kunne hjælpe dem med at tænke klart igen. Min tipoldefar fortalte til min bedstefar, at de engang havde været gode nok.
Min bekendte kom med foruroligende nyt den anden dag. Jeg så ham, mens han svævede over himlen, lidt alene, men meget glad for den situation, han befandt sig i. Han sagde, der havde været underlig koldt undervejs denne gang. Han vidste ikke, hvad han skulle op, men han regnede med, at jeg var i live, så han fløj hertil for at fortælle det.
Måske skulle han ikke have gjort det.
Min fornemmelse sagde mig, at jeg nok aldrig skulle høre hans stemme igen.
Jeg troede ikke hans ord, jeg skjulte min skam, da han var på besøg. Men det hjemsøger mig. Mine børn forstår ikke mine bekymrede udtryk.
Min kone gør.
Men i hendes gode natur støtter hun mig altid.

Sig mig, hvor længe er det siden sidst?
Sikke en underlig stilhed. Det er længe siden. Kun gennem rygter kender jeg denne type stilhed.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 01/03-2011 09:48 af Daniel Pedersen og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 607 ord og lix-tallet er 25.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.