Hvornår blev livet "The life"? Hvorfor findes der pludselig en brugsanvisning til, hvordan vi skal leve livet? Vi stresser rundt i noget, der kaldes hverdagen, uden egentlig at tænke over, at vi kunne blive kørt ned af en gaffeltruck, hvis det skulle være. Og så ville vores familie stå sørgende tilbage og tænke: "Hvor trist, hun havde ellers så meget tilbage af livet." Ja! Rigtigt nok, men egentlig havde jeg jo allerede levet 1/6 af det, hvad så med det? Det er jo bare blevet en del af en stor sum. Men det burde da også betyde noget. Man kan da nå at opleve så meget på 1/6 af et liv. Tingene skal der ikke tænkes så meget over. Hvorfor leve en hverdag, når man kan leve hver dag. Hvorfor tænke over tingene, når man bare kan tage tingene, som de kommer. Og hvorfor leve efter en brugsanvisning hvor der til slut ville stå:
"Nu burde du leve lykkeligt og være blevet gift."
Vi homo sapiens har i tidernes morgen set, hvad små ting har kunnet bruges til. En neandertaler var så dygtig at opfinde hjulet for os. Hvilken glæde! Men i dag ser vi det ikke som noget særligt. Nu har vi proppet en helvedes masse metal omkring eller andet gøgl, og så har vi det, vi i dag ville kalde en bil. Bilen, dette redskab kunne vi jo ikke leve uden. Hvor ville det ikke være forfærdeligt for hr. Jensen, hvis han en morgen vågnede op og opdagede, hans bil var skiftet ud med en cykel. Gru og rædsel! Han ville jo være fuldstændig ude af den, den stakkels mand. Så slap dog af og nyd, at du kan cykle dig en forfriskende tur. Kig ud af vinduet hr. Jensen, solen skinner og fuglene synger. Livet ER dejligt! Har du glemt det? Hr. Jensen er blevet vant til at leve livet efter denne brugsanvisning. Han skal have en karriere, han skal have en familie, han skal have en dyr bil, han skal tabe sig, han skal se godt ud, han skal passe haven og gøre alting rigtigt! Så vil han få et lykkeligt liv. Men hvad så hvis brugsanvisningen fejler? Hr. Jensen dør tidligt af stress. Hans kone er ham utro, fordi han aldrig er hjemme. Han ser kikset og usikker ud, fordi han prøver at følge moden. Han følger noget, som ikke er ham, og han glemmer at gøre det, han egentlig har lyst til.
En stor del af dette skyldes medierne. Havde det ikke været for dem, ville Fru Jensen ikke have læst "ude og hjemme" og hun ville ikke have følt, der var en grund til at sætte hele familien på slankekur. Hun ville heller ikke have læst, at enhver kvinde fortjener et godt sexliv. Hvor står der skrevet, at man skal passe på sin familie? Hvor står det skrevet, man skal gøre det, man selv føler, er det rigtige? Ingen steder. Det hele er bestemt for en på forhånd. Så kan man bare tage at følge den eller lade være! Men selvfølgelig vælger vi at følge brugsanvisningen. Vi vil vel gerne være lykkelige?