Rejsen del 2+3+4


4 dage siden 0 kommentarer Digte følelser ordleg overraskelse

1Et beskedent bord til os to
Vi sprang ikke havet i luften, sang ikke sange, maskerne var pakk... [...]
Digte · nostalgi, lykkelig, følelse
1 dag, 20 timer siden
0Rejsen del 2+3+4
REJS 2 · Montalbano jeg er. Det er blevet et kendt fænomen, tilføje... [...]
Digte · følelser, ordleg, overraskelse
4 dage siden
0Rejsen del 1
REJS 1 · Fem Terre, efter 5 år. Mange, jeg vil sige for mange. · Op k... [...]
Digte · vandring, kærlighed, lykke
5 dage siden
2Et Sidste Farvel
Jeg sidder på lokum og skider · forstår ikke rigtigt jeg gider · Sidd... [...]
Rim og vers · livets gang, tvivl, rejse
7 dage siden
0I dag har jeg en Amarantho Tanke på
Jeg har ikke badedragt det er bikini · Og jeg er et barn uden ord, ... [...]
Digte
7 dage siden

Puls: 58,2

Publiceret: 5
Afgivet: 23
Modtaget: 3
Henning Andresen (f. 1954)
REJS 2
Montalbano jeg er. Det er blevet et kendt fænomen, tilføjer jeg heldigvis. Og at Camilleri har præget en læsning af denne sicilianske jord gennem hans mest kendte karakter er en fortjeneste, vi kan give ham.
Jeg fandt min Montalbano ved bordet. Og dem, der kun har set filmene, ved, at de har mistet en grundlæggende del af karakteren. Og sikkert Camilleri selv og historien om denne Sicilien. Det er virkeligt.
Montalbano og mad, hvad Adelina laver til det og især det på restauranten. Når romanernes sider tykner rundt om sofabordet, bliver et sanseligt og intimt, dybt og tæt forhold en essens af den historie, som er en historie om Sicilien. Så på min rejse har jeg altid siddet med kommissæren foran mig, og respekteret den faste regel om, at vi ikke taler under måltidet, som at forhindre krænkelse af en helligbrødsforstyrrelse af parringsritualet mellem kroppen og maden. Jeg lader min krop elske med nye smagsvarianter og retter, som ikke tilhørte mig. Det kan være puerilt, men jeg ved med et faktum, at når jeg siger, at jeg i aften havde en god tun med løg og pebermynte, vil hele min familie grine deres øjne.
Jeg tillod også Sicilien, den der betroede tjeneren at "vælge hende for mig" til at blive våd i en hedensk dåb, der ville forny mig.
For jo mere min rejse fortsætter, jo mere føler jeg, at jeg går igennem, og i spredningen af mine skridt opdager jeg, at jeg ikke er hel fra alle sider og fra alle sider en lille smule hel. Men mest af alt, lader mine sjæle-tatoveringer komme frem, læser du en besked: "Claudio jeg er".

REJS-3
Jeg bad for en million år uden genier. Jeg bad tusindvis af gange uden at være på knæ.
Smiler og modtager smil i gave. De af børnene frem for alt. Venlighed. Se lige der. Tak, fra bunden af mit hjerte. At tale med fremmede, lytte.
Skriver. Tænker. Tager billeder, leder efter tegn og beundrer skønheden. Selv upassende af en gadepasserby. Faktisk mere end én.
Spiser. Gå ind i en kirke, gråd glæde. Hænger på mig. Givet tak. Lytter til stilheden. Advarsel om at alt er en gave. Selv hvem jeg er.
Slår op. Hører fra venner tæt på. Føler mig elsket og kærlig. Spøger rundt. Griner.
Rejser. I denne pilgrimsrejse, som hver dag i mit liv, bad jeg.
Synger selv sådan her:
ET FODSKILT SIGER, AT ALT ER OMKRING DIG
MEN DU KIGGER DIG OMKRING, OG I STEDET ER DER INGENTING
EN GAMMEL VERDEN, DER ER SAMMEN, KUN TAKKET VÆRE DEM, DER HAR
DE TØR STADIG BLIVE FORELSKET
DET ER EN MUSIK DER PUMPER BLOD GENNEM ÅRERNE
OG DET GIVER DIG LYST TIL AT VÅGNE OP OG STÅ OP
HOLD OP MED AT BROKKE DIG
DET ER DEN ENESTE FARE, DU VIRKELIG FØLER
DET ER AT JEG IKKE KAN MÆRKE NOGET MERE
JEG KAN IKKE FØLE NOGET LÆNGERE
SLÅET AF ET HJERTE INDE I BRYSTET
PASSIONEN DER DYRKER ET PROJEKT
APPETIT, TØRST, UDVIKLING I GANG
ENERGIEN DER SLIPPER LØS I KONTAKTEN
JEG VED, AT JEG IKKE ER ALENE
SELV NÅR JEG ER ALENE
JEG VED, AT JEG IKKE ER ALENE
OG JEG GRINER, OG JEG GRÆDER, OG JEG ER BUNDET MED HIMLEN OG MUDDERET.
Tak Herre.
Amen altså.

REJS-4
Jeg tror, jeg tænker i Castellano.
Jeg får ord og lader dem flyde og blomstre i mine hjerneceller. Jeg ser på dem, der kigger efter overfladen, mens de forurener sætninger.
Synd alene, jeg undgår gli italiani og ascorto og parlo, kun spagnolo. Jeg har været i den tunge i årevis. Og praktisk på daglig basis, jeg skal bare snakke det ud hver dag. Men det er stadig kun en dag og lidt mere min. Jeg bemærker, hvor meget det er vokset næsten under huden, en struktur, som snart kan finde mig nedsænket i den situation som medfører en hudforandring.
Ikke = ordentligt en fordobling, snarere for dobling. Og det gør mig godt, jeg er glad for, at min sjæl gør fascia pi tæt.
Aftensmad i går, vil chatte med Merce, indtil det var som at føle sig åbne og komme frem, hvad der har været tilføjet fra... år? Fordi min rejse er fysisk kun, de rejser jeg bor inde i er dybere.
Tjener regningen. Vil du have kaffe? Nej tak kort betaling. Tak skal du have. Hav en god dag. I lige måde.
Afsted til stranden

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 14/09-2024 22:15 af Henning Andresen (HenningA) og er kategoriseret under Digte.
Teksten er på 731 ord og lix-tallet er 26.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.