Rejsen del 1


5 dage siden 0 kommentarer Digte vandring kærlighed lykke

1Et beskedent bord til os to
Vi sprang ikke havet i luften, sang ikke sange, maskerne var pakk... [...]
Digte · nostalgi, lykkelig, følelse
1 dag, 20 timer siden
0Rejsen del 2+3+4
REJS 2 · Montalbano jeg er. Det er blevet et kendt fænomen, tilføje... [...]
Digte · følelser, ordleg, overraskelse
4 dage siden
0Rejsen del 1
REJS 1 · Fem Terre, efter 5 år. Mange, jeg vil sige for mange. · Op k... [...]
Digte · vandring, kærlighed, lykke
5 dage siden
2Et Sidste Farvel
Jeg sidder på lokum og skider · forstår ikke rigtigt jeg gider · Sidd... [...]
Rim og vers · livets gang, tvivl, rejse
7 dage siden
0I dag har jeg en Amarantho Tanke på
Jeg har ikke badedragt det er bikini · Og jeg er et barn uden ord, ... [...]
Digte
7 dage siden

Puls: 58,2

Publiceret: 5
Afgivet: 23
Modtaget: 3
Henning Andresen (f. 1954)
REJS 1
Fem Terre, efter 5 år. Mange, jeg vil sige for mange.
Op kl 5. Rygsæk klar, bil, krydderi, tog.
Kl. 8 i Monterosso, intim som lige vågnede op fra en nat i kanten af lang karantæne, lugte af ligurian focaccia og morgenmad på baren, de første udenfor, selv i deres egen region.
Jeg søger stien, som er officielt lukket, men den er åben for alle. Jeg vover mig usikkert, udforsker det nye. Trin, spor, klatre, ned, altid med havet som et placerende vidne. Citroner, vinstokke, oliventræer de eneste jeg møder. Så efter et par kilometer, ser du ud som mig, møder jeg de første mennesker som mig. Et par med en lille pige, der undrer sig over, hvor meget jeg savner dig. Jeg hører accenten og svaret på spansk. Hun mexicaner, han taler også, og jeg spørger Aleman? Sikke en smuk blanding jeg fortæller dem. Hvordan sabes I? Overrasket spørgsmål... og hvor kommer du fra? Jeg kunne lyve, men jeg svarer ′′Danmark". I hvert fald med dem. Blandt de næste landevandrere vil nogle sige ′′morgen′′ til mig, bekræfte at jeg altid er, hvad jeg plejede at være: camo.

REJS 1a
Vernazza, anden morgenmad og rygsækken chili: lokale citroner. Joke med damen, der i dialekt, beder om tørklæde i hjørnebutikken til at give sin svigermor til svigermor på mors dag. Så jeg kvæler hende af grin. ′′Informer dig selv, hvis de accepterer returneringer, med Deres svigermor eller uden′′ tilføjer jeg. Lukker kl. 12.30 - støtter butikkerne.
Fortsætter mod Corniglia. Det er altid hele vejen op og ned, men i ensomhed har jeg fortalt mig selv mine tider, dem, der skal se, fotografere og tænke. Overraskelse er få huse, en lyserød væg: Prevo. Med annekteret bar og terrasse med havudsigt, smag af appelsinjuice.
Så er der flere mennesker. Franskmænd, et par argentinere - i det mindste er han, og en bred gruppe unge mennesker, jeg ville sige amerikanere, men de har en mere europæisk accent, jeg spørger ikke, og jeg hænger på mine antagelser.
Jeg går ned ad bakke igen og tænder håbet om to mundfulde børn, bare to ramper under baren, selv forældre uden motivation, ignorer eksistensen: der er klem og slush-ice lidt højere!
Ankommer til Corniglia i tide til en kaffe før klokketårnskandalerne. Og jeg tænker: det er berøringen. Belin, jeg er virkelig toscansk med tanke.
Lad os gå op. Denne gang gik hårdt op. I en halv time vil jeg teste mig selv. Spørger et barn, der går ned, hvor meget klatring er der stadig. Han er rød af sit hår, og måske er han ikke en baby, han ser ud til at tale i falsetto. Det er ikke en baby. Det giver mig forvirrende og upræcise nyheder og begynder at springe igen, da det var ankommet. Han er en nisse, tror jeg. Jeg mødte en nisse.
Lidt flere klatre af den stejle og så starter en halvkyststi, der skærer vinmarker på vinmarker, husets have med masser af paraplyer, og vinmarker stadig. Tænker på menneskets arbejde på denne jord. Til udfordringen. Tænker på Bibelen og Herrens Vingård. Og jeg beundrer klippevægge, præcise linjer og al den omsorg for at leve i balance på disse trin mellem havet og bjergene. Mellem jord og himmel. Intet er tilfældigt, alt er indsat, alt er givet.

REJS 1b
Som min dag der. Ensom, men ikke kun. En visiteret dag, sveder allerede med glæde, men en dag givet alligevel. Se på himlen, se på havet. Jeg er klar over det.
Volastra er gennembruddet, derfra begynder nedkørslen, en overfyldt restaurant på terrassen minder mig om, at jeg ikke spiste frokost. Men de to focaccia-morgenmader holder mig stadig rutineret med den håndfuld nødder, jeg til tider klemmer to af to i min næve for at snacke disse fire trin, der nu er 5 timer væk.
Nedstigningen mod Manarola, mit sigte, er en lang trappe, præcis af rytmiske klipper, og på et tidspunkt beslutter jeg at hoppe gennem telegrafiske budskaber. Måske skulle jeg drikke, eller jeg skulle holde op med at drikke. Men benene holder stadig godt.
Jeg finder en omvej, nyder oversigten. Jeg nærmer mig Manarola, men modsat, fra Nativiteten, som jeg aldrig har set, men måske en dag... Og det er virkelig panorama. Et par intentioner om ikke at vide, hvad der overrasker, når jeg ankommer. Men jeg tror, de dækker mere af et fysiologisk behov end en lidenskabelig hemmelighed. Shit sker.

REJS 1c
Stien går zigzag, der tilbyder og gemmer indbyggeren og derefter endelig nedkommer der, hvor jeg genkender. Jeg kommer ind i landet. Fyldt med mennesker. Alle steder. Alle steder. Jeg er sulten, men jeg vil bade først. Få badende i vandet og nogle dristige store drenge kommer tilbage i deres badedragter indrømmer at vandet er koldt. Men det er for mange år siden, jeg dykkede fra denne sten i marinaen. Jeg bliver klædt af og har min badedragt på. Håndklædet er for lille, klippen er for kant, folk er nederst i enhver vinkel - stedet er sådan, som en skal. Endelig tror jeg ikke jeg er ligeglad, så meget for en udlænding men nu er kostumet slidt, der er helt sikkert få i vandet, mest fransk og en topløs pige der allerede har taget tre dyk fra toppen af klippen - hun er pæn høj, stenen Ikke pigen - bliver beundret af hende smukke, der byder hende velkommen med kys eller rustikt klap på knapperne, hver gang hun vender tilbage til landingen.
Jeg samler mine ting i lyset af klippen, og uden forsinkelse går jeg på landingsbanen, og jeg vil immolere mig ved at dykke i vandet. Hun er kold. Følelsen er fra floden, fra Verdiana. Men jeg går all in og svømmer med blod i klemme i benene. Svømning til opvarmning og mærk kropsreaktionen. Jeg skælver ikke, men alt er komprimeret. Godt at være efter meget jagt.
Jeg tænker på dengang, jeg var bange for, at jeg ville miste en ring ved at bade her.
Svømme og tænke på en fjern hel dag, jeg nød dette sted, som var det et personligt badeland. Jeg tror, det er alles sted for en stund, tidspunktet for et tog, der ankommer og et tog, der kører. Men hvor mange er det lidt af et sted?
Jeg tror, jeg er alene. At telefonen næsten er død. At vandet er virkelig koldt. Og jeg går tørrer i solen og gentager jeg det upside down firework, jeg klæder mig igen med fristelsen til at droppe alt, i sidste ende er der 5 sekunder, og al denne pythed er mere patetisk end en nøgenhed. Mere og mere overbevist. Skal jeg være fremmed eller mærkelig?

REJS 1d
Jeg sætter den øverste plads ved et panorama bord, bøjler med mit brød, ost, skinke og dette cirkus omkring figurer på tværs af alle logerne af denne port. Selv til middag beslutter jeg mig ved at lade være med doser, selv om klokken ikke engang er 5. Selv derfra, med den sidste bid, kan jeg se, at Amazonas fortsætter showet for sit smukke.
Om natten, om sommeren, går jeg tilbage. Sipper lidt heroppe fra. I foretrækker stadig ensomme, jagt efter spredte stykker af mig. Jeg har stadig flere puponer at lave, før jeg gør plads, gør plads til alle i Manarola.
Tog, Spezia igen, bil, første kø på motorvejen, den langsomme klatre op til brusedøren. Og så nøgen i sengen.
Jeg har det godt. Føler dagen indeni. Jeg føler min styrke. Tænker på dagens smukke ting. Til held, til gaver, til arbejde, til at gøre det. På vinmarken. Jeg tænker på, at jeg hilste på alle de mennesker, jeg mødte langs stierne, som i Californien. Til de smil, der blev lavet og modtaget. Og sidst tænker jeg på et barn, som gik i indianerlinjen mellem sine forældre. Vi paraderede om side på den smalle sti. Jeg sagde høfligt ′′ Godmorgen ′′ og de svarede mig på samme måde. Og efter et par skridt, allerede fjernt, råbte han efter mig strålende ′′ hey hi!", og jeg svarede ham smilende med samme bind ′′Hej!" uden at vende sig om.
Tja, jeg synes det er magisk, når vi børn genkender hinanden, selvom vi er maskerede.
GODNAT
Forfatterbemærkninger
Del et af fire rejsebeskrivelser.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 13/09-2024 19:01 af Henning Andresen (HenningA) og er kategoriseret under Digte.
Teksten er på 1365 ord og lix-tallet er 28.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.