Stille eksistenser


11 år siden 5 kommentarer Kortprosa

3Bogtyven
Han sad der faktisk allerede fra den første dag, hun kom der. Bib... [...]
Kortprosa
11 år siden
4For din egen skyld...
Skal vi ikke bare se at få det overstået? · Køreturen var alt rigel... [...]
Blandede tekster
11 år siden
4Kaffe med de døde
Langt derude, hvor havet fortættes til himmel og himlen fortættes... [...]
Kortprosa
11 år siden
4Plastiksandalerne
Det forår Kálmán fyldte 6, ankom familien på 5 til Szengai fra Ko... [...]
Kortprosa
11 år siden
3Danserinden
Hun havde altid ønsket at danse. Uanset, hvad de andre omkring he... [...]
Kortprosa
11 år siden
3Indbruddet
Han bad hende åbne munden. Så sprøjtede han hende på tungen med n... [...]
Kortprosa
11 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Stine Smith (f. 1950)
Hver morgen blev de vækket ved, at solen faldt ind gennem åbningerne i væggene på deres sammenbyltede ejendele for så at vandre over deres nattekolde kinder med sit varme kærtegn. Kvinderne var først på benene, stak i klipklapperne, foldede den sorte nederdel og den broderede bluse sirligt sammen, lagde dem på hovedet, satte plastikdunken ovenpå og gik i en tavs, morgendrukken gruppe mod vandposten - områdets eneste, der stod midt i Elendighedens Bælte, som snoede sig uden om byens murede huse. Fra alle sider strømmede kvinderne til i deres jaskede, slidte natteklæder. Med dunken fuld af førstegangsaftapningen trak de sig lidt tilbage, stillede den på skrå mod et par sten og hulede hænderne under den spinkle stråle. Så kastede de vand over deres brune runde arme, deres nøgne fødder i plastiksandalerne og deres ansigter for til sidst at føre de våde hænder over det sorte hår, fra midterskilningen og ud mod fletningerne. Mens varmen brød frem, skiftede de klædeham fra nat til dag, altid med blikket rettet mod egne ejendele, aldrig skævende til siderne.
   Tilbage i køen talte de lavmælt sammen, mens de ventede på at få fyldt dunken helt op igen. Så satte de den på hovedet oven på deres sammenfoldede natteklæder og vandrede tilbage til skurene, idet de omhyggeligt balancerede mellem deres eget lave tyngdepunkt og vanddunkens mange kilo på hovedet.
   Mens familiens ældste tog for sig af vandet, bandt kvinderne de yngste børn ind i tørklæderne og svang dem om på ryggen. Udenfor stod den tomme trækvogn med sine liner og reb, parat til at blive lastet med alt, hvad et turisthjerte kunne begære af håndværk og væverier. Med vognen pakket til bristepunktet løftede de de større børn op på toppen for at holde på varebylterne. Så forsvandt de ind mod byen med hver sin trækvogn, lastet med dagens drømme om overlevelse, mens de ældre spændte vævebælterne på og forankrede vævens anden ende i husstolperne.
   Under de sorte nederdele fødte de små nye børn uden det store ståhej. Lidt blod, lidt vand, lidt ondt, endnu en mund. Så gik de tilbage til markedspladsen fra parkeringspladsens toilet.
   Når mørket brød frem, tændte de karbidlamperne i håbet om at få dagens sidste salg, før de under den kolde stjernehimmel atter drog tilbage til Elendighedens Bælte.
   Dér stillede de trækvognen uden for skuret, løftede de sovende småbørn ud af tørklæderne, bar de øvrige bylter ind og lagde sig til rette på dem for natten.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 20/04-2013 18:16 af Stine Smith og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 404 ord og lix-tallet er 45.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.