1Den usynlige lyskrydsbestyrer
Jeg ser verden i striber · og lever kun halvt · det med livsmodet kni... [...]
Digte
14 år siden
0Et moderne juleeventyr
Der var engang en lille pige, som både var nysgerrig, tænksom og ... [...]
Eventyr og fabler
15 år siden
6Krisen krasser
En ting som RKI · er kommet for at bli' · de tider er forbi · med kæmpe... [...]
Digte
15 år siden
5Svinedigt
Man behøver ikke Mensa · for at vide influenza · er en sygdom mange f... [...]
Digte
15 år siden
3Jeg går morgentur på nettet
Jeg går morgentur på nettet · Mens jeg ser mig lidt omkring · Og den ... [...]
Digte
15 år siden
1Giv kroppen lov til at fylde
Kroppen er kvindekroppen og fylde er faktisk det modsatte af hvad... [...]
Klummen
15 år siden
0Hestia – en arketype
Kan vi så liige få Hestia på banen... Hestia var det første barn ... [...]
Blandede tekster
15 år siden
0Hera – en arketype
En af mine venner viste mig et billede af 4 gudinder stillet over... [...]
Blandede tekster
15 år siden
1Athene - en arketype
Athene - en arketype. Og sikke da en dejlig en. Jeg holder meget ... [...]
Blandede tekster
15 år siden
3Surt feministisk opstød uden relation til v...
Baby bleskift er for kvinder · Chokolade er for mænd · Og hvem er d... [...]
Digte
15 år siden
0Zeus og Hera
Man skriver Zeus og Hera · Men glemmer ganske at · Der kan fortælle... [...]
Digte
15 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Lone Jensen (f. 1965)
Kan vi så liige få Hestia på banen... Hestia var det første barn af Rhea og Kronos og derfor den ældste søster af de græske olympiader.

Selv om hun var en af de 12 store olympiader, så var hun ikke at finde på Bjerget Olympos. Hun tog ingen del i de ting, der ellers optog den græske mytologi; krige, kærlighedsaffærer, konkurrencer.

Hendes symbol er O, cirklen, for hun er gudinde for hjemmets arne og den var til at begynde med rund og i midten. Som sådan er hun også gudinde for den hellige flamme. Hverken hjem eller templer kunne blive indviede og hellige, før hun blev båret ind i dem.

Hun gjorde dem hellige og kan vel mest af alt beskrives som en følt indre spiritualitet og den hellige flamme, ilden som varmer, oplyser og bruges til madlavning. Det, der gør et hjem til et hjem. En krop til et menneske.

Hun er en af de 3 jomfruer (Artemis og Athene er de to andre) i græsk mytologi. En af dem, som Afrodite ikke kan nå med sin manipuleren. Den romerske version af Hestia er Vesta, som ligeledes identificeres med den hellige ild.

Hestia er som jomfrugudinde autonom, uberørt af mænd og faktisk uberørt af den ydre verden. I hvert fald er hendes fokus indadrettet. Hun opsluges af sig selv, når hun mediterer og hendes fokus er disciplineret og målrettet. Alligevel er hendes måde at opfatte på intuitiv og præget af stor klarhed. Dette kræver oftest ensomhed, hvilket Hestia foretrækker, i hvert fald en del af tiden.

At holde huset i orden, er Hestias måde at holde orden i alt på, dvs. sig selv. Hun gør det ikke for at tækkes andre eller for at få ros, men fordi det giver mening for hende selv og det, hun gør, koncentrerer hun sig fuldt ud om. Hestia-arbejde er det, grækerne kalder 'kairos tid'. Det er at 'deltage i tiden' fremfor at tiden styrer en med uret.

Hestia var som førstefødte den ældste - og som sådan æres hun også som den viise gamle kvinde. Hestia er hel, uberørt af ydre omstændigheder, andre mennesker, fordi hun ikke er knyttet til resultatet, og fordi hendes identitet ikke er vigtig eller bundet op på noget ydre.

Måske Jungs ord om det runde indre i mandalaen beskriver Hestia allerbedst:

"Their basic motif is the premonition of a center of personality, a kind of central point within the psyche, to which everything is related, by which everything is arranged, and which is itself a source of energy. The energy of the central point is manifested in the almost irresistible compulsion and urge to become what one is, just as every organism is driven to assume the form that is characteristic of its nature, no matter what the circumstances. This center is not felt or thought of as the ego, but, if one may so express it, as the self."

Der er ingen tvivl om, at Hestia ikke længere holdes i hævd, som i de gamle tider. Hun er glemt; i hverdagen jag og maskuline værdier som kommunikation, resultater, udadrettet adfærd og ren&skær hastighed og larm. Derved mistes noget grundlæggende, som er en nødvendighed. Et centrum, både for det enkelte individ, men også for en by, et samfund, et land. For på en eller anden måde - selv om Hesia sidder der mutters alene og indadvendt, så binder hun alting sammen.

Hestias mandlige modstykke er Hermes (som sjovt nok var den yngste af guderne), hvis symbol var en fallistisk sten, som stod udenfor huset for at vogte døren. Hestias var som sagt cirklen og befandt sig indeni huset. Ingen af disse kunne undværes, ingen af dem kunne undvære den anden, selv om de var adskilte og som sådan heller ikke kunne nå hinanden. I Rom var det Vesta og Merkur. Arketypisk dualitet. Arketypisk opdeling i ånd og sjæl, hvor Hermes kan ses som vinden, ånden, der suser hen over kullene i sjælens arne og sætter ild i dem, får dem til at brænde. Det ydre, der påvirker det indre - og som sådan lader Hestia sig alligevel påvirke. Ikke langvarigt, men én gang - startskuddet, måske.

Hestia/Hermes er den ultimative opdeling i dualitet - hvilket måske ikke lige er i tidens ånd, hvor der mest tales om det modsatte; det enkelte menneskets vej mod fuldkommenhed ved at inddrage både det maskuline og det feminine i sig selv. Men Hestia er fuldkommen i sig selv.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 08/04-2009 16:35 af Lone Jensen (L23one) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 737 ord og lix-tallet er 34.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.