Hun kunne ikke smide dem ud. Derfor var hun altid nødt til at lytte til deres historier. Det kunne ofte være særegne historier, de fortalte. Men også helt almindelige, fx om grantræer, gårdspladser, julefrokoster og rejser til Kreta - verdens mest ordinære eventyrø.
Én fortalte således en historier om en spegesild han legede med som barn. Den blev aldrig spist, da barnet først holdt op med at lege med silden efter otte måneder. Heldigvis havde silden en sjæl, og den blev genfødt som rentemester, og var i det hele taget en underlig fisk.
Rentemesteren opvoksede i 1500-tallets København, gik i latinskole, derefter på renteberegningsinstituttet i Laksegade. Han blev gift en såkaldt opløberske. Hun deltog nemlig i alle opløb. Så hun var det modsatte af et kloakrør; hvilket jo gerne har med nedløb at gøre. Hun var dog blidheden og skikkeligheden selv, og hun tilskyndede aldrig til uro og ballade under opløbene. Det var der til gengæld andre der gjorde. Disse hujede hvæsede og viste tænder - og ofte gik brændevinsdunken rund mellem opløberne.
Man må jo lade disse opløbne mennesker, at der i 1500-tallet ikke var meget at more sig over. De havde hverken computer, mobiltelefon, avis, radio og tv - og hvad skal man så leve for? Rentemesteren fornøjede sig dog mest med sine renter. Han havde kun én gud, nemlig Mammon. Så man kan ikke sige at han var ukristelig. Det var til gengæld gudstjenesterne i den nyreligiøse lutherske kirke i Rødbedestræde. Der havde jo få år forinden været reformation pr. kongeligt dekret. Men det havde nu været meget sjovere dengang man var katolsk. For da var der processioner og helgenfejringer i et væk - tilsat uanede mængder kød, brød og akvavit. Og munkene og nonnerne havde deres helt egen forståelse af udtrykket cølibat, nemlig at formering kun måtte foregå ved celledeling.
Rentemesteren var dog en død sild i så henseende. Men opløbersken fandt dog på råd. Munkene, præsterne og de andre gejstlige var ikke længere bundet af deres kyskhedsløfte, og opløbersken var en trind og vakker kvinde.
Rentemesteren blev i sit følgende liv billardkø. Men heller her kom han i stødet. Så færdig med ham.